نرخ حذف و سن زایش هر دو پول شما را می دزدند

پرورش اقتصادی تلیسه ها فقط در مورد هزینه خوراک نیست، بطوریکه سیستم های مدیریتی گله می تواند تاثیر زیادی بر ...

پرورش اقتصادی تلیسه ها فقط در مورد هزینه خوراک نیست، بطوریکه سیستم های مدیریتی گله می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد شما داشته باشد.

یکی از عوامل موثر در هزینه پرورش تلیسه ها نرخ حذف گله است. اگر شما بتوانید میزان نرخ حذف را کاهش دهید، شما تاثیر بزرگی بر هزینه کلی خود در پرورش تلیسه ها داشته اید، این نظر Jud Heinrichs پروفسور دانشگاه Penn State است. هنریش نرخ های حذف گله ها را بررسی کرد تا ببیند که چه زمانی انها بیشترین تاثیر اقتصادی را دارند که دام را حذف کنند یا نگه دارند.

سوالی که مطرح است این است که کجا بهترین شانس برای حفظ دام ها و کسب سود از انها است؟

ما دنبال رسیدن به شکم زایش 4، 5 و 6 هستیم. اگر نرخ حذف شما 38 درصد است و 25 درصد که مطلوب است نیست، بنابراین نرخ حذف تاثیر زیادی در پرورش تلیسه دارد که باید روی ان کار کنیم (شکل 1).

 

ایشان علاوه بر اینکه پیشنهاد می کند که در هنگام تلقیح دام ها را حذف کنید، حتی بیان می کند که گوساله های ناسالم را قبل از اینکه منابع زیادی برای انها مصرف شود قبل از شیرگیری حذف کنید. هر گوساله ای که دو بار به ذات الریه مبتلا شده باشد دچار آسیب ریوی است، که کاندیدای حذف است.

اثر سن اولین زایش

هینریش همچنین زمان زایش را به عنوان یک راه برای بهبود وضعیت اقتصادی پرورش تلیسه ها بررسی می کند. هینریش در وبینار Dairy Heifer Economics بیان می کند که دومین عامل اصلی در هزینه پرورش تلیسه ها متوسط سن زایش است.

اگر ما بتوانیم سن اولین زایش را یک ماه کاهش دهیم، حدود 5 درصد هزینه پرورش تلیسه را کاهش داده ایم. اگر دو ماه کاهش دهیم 10 درصد هزینه کاهش می یابد، و اگر شما ان را تا 22 ماه کاهش دهید، می توانید هزینه را تا حدود 20 درصد کاهش دهید (شکل 2).

 

اگر تغذیه، جایگاه، و سلامت کلی در طول زمان بهبود یابد، دامدارها می توانند سن اولین زایش را کاهش دهند.

اینجا جایی است که ما تمایل زیادی را در صنعت تولید شیر مشاهده می کنیم. در سال های گذشته متوسط سن زایش در امریکا حدود 26 ماه بود، و الان رو به کاهش است و تمام اینها به علت هزینه سن اولین زایش انجام می شود.

هینریش بیان می کند که زمانیکه متوسط هزینه پرورش تلیسه 2000 دلار است، تنوع زیادی از سیستم های مدیریتی در گله وجود دارند که می تواند باعث شود تا این میزان هم زیاد و هم کم شود. هدف نهایی ما پرورش تلیسه ها برای حداقل کردن هزینه ها بدون کاهش توانایی تولید شیر اینده انها است.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 363

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود