مدیریت گاوهای دوره انتقال کلید شیردهی موفق است

دکتر Mark van der List، دامپزشک Boehringer Ingelheim، گفت: موارد زیادی می تواند در دوره انتقال اشتباه باشد.

 دکتر Mark van der List، دامپزشک Boehringer Ingelheim، گفت: موارد زیادی می تواند در دوره انتقال اشتباه باشد. بدن گاوها تغییرات متابولیکی زیادی را تجربه می کند. این یک دوره پر خطر برای گاوهای شیری است. تکنیک های مدیریت دقیق، تغذیه و نظارت مناسب می تواند به کاهش مشکلات احتمالی کمک کند. گاوهایی که یک دوره انتقال موفقیت آمیز دارند ممکن است تولید شیر بالاتر، کاهش اختلالات پس از زایش و بهبود عملکرد تولیدمثل را تجربه کنند. برای یک دوره انتقال موفقیت آمیز پروتکل های زیر را در عملکرد خود بگنجانید:

سه هفته قبل از زایش

جیره غذایی گاو انتظار زایش باید به خوبی فرموله شده باشد و شامل مواد خوراکی با کیفیت باشد. دکتر van der List  اظهار داشت: "گاوهای خشک به مقدار کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در جیره غذایی خود نیاز دارند تا بتوانند انرژی را بدون افزایش نمره وضعیت بدن تأمین کنند. گاوهای چاق بیشتر احتمال دارد که دچار مشکلات متابولیکی شوند. وی افزود: ما همچنین می خواهیم گاوهای خشك را با نمك های آنیونی مكمل كنیم و یك جیره غذایی با اختلاف كاتیون - آنیون منفی ایجاد كنیم. این موضوع می تواند به حفظ سطح کلسیم خون پس از زایش، که به تولید شیر گاو در آینده و سلامت پس از زایش مرتبط است، کمک کند. تولیدکنندگان می توانند با کنترل pH ادرار، از تعادل DCAD جیره غذایی اطمینان حاصل کنند. دکتر van der List  ادامه داد: مهم است که اطمینان حاصل کنید که جیره DCAD هنوز برای گاوها خوش طعم است. ما نمی خواهیم که گاوها نمره ه بدنی خود را از دست بدهند.

گاوهای خشک انتظار زایش برای استراحت به فضای زیادی احتیاج دارند. دکتر van der List  تأکید کرد: نظارت بر تراکم جایگاه انتظار گاو ضروری است. تراکم بیش از حد باعث ایجاد فشار اضافی بر گاو آسیب پذیر می شود. روش های دیگر برای جلوگیری از استرس، به حداقل رساندن جابه جایی جایگاه و خنک نگه داشتن گاوها با هواکش و آبپاش در هوای گرم است.

هنگام زایش

دکتر van der List  اظهار داشت: ما می خواهیم در صورت نیاز به مداخله، محل زایش امکانات مناسب داشته یاشد و تمیز باشد. هدف داشتن زایش آرام و بدون آسیب است. مسئول زایشگاه باید به خوبی آموزش دیده باشد، توانایی تشخیص علائم زایش را داشته باشد و بداند چه زمانی باید مداخله کند.

سه هفته پس از زایش

دکتر van der List اظهار داشت: چند روز اول پس از زایش واقعاً در مورد کنترل کلسیم است. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این حیوانات با هیپوکلسیمی تحت بالینی روبرو نیستند. من توصیه می کنم تمام گاوهای شکم دوم و بزرگتر را با یک مکمل، که در آنها یک بولوس در هنگام زایش و یک بولوس روز بعد از زایش دریافت می کنند، تقویت کنید. اگر بتوانیم سطح کلسیم را کنترل کنیم، می توانیم بسیاری از مشکلات دیگر را برطرف کنیم.  دکتر توصیه می کند با یک دامپزشک مشورت کنید تا ایده بهتری از شیوع هیپوکلسیمی تحت بالینی در گله خود داشته باشید. وی خاطرنشان كرد: یك دامپزشك می تواند در بازیابی نمونه های خون گاوهایی كه اخیراً زایش کرده اند برای تعیین غلظت كلسیم خون كمك كند. از نتایج این آزمون می توان برای ساخت و اجرای یک استراتژی اقتصادی مناسب برای کنترل هیپوکلسیمی تحت بالینی استفاده کرد. یک جیره غذایی گاو تازه زا باید با ارائه علوفه ای با کیفیت بالا و در دسترس بودن خوراک، مصرف ماده خشک را تشویق کند. این به شما کمک می کند تا تعادل انرژی منفی گاو تازه زا را کاهش دهید.

در صورت امکان، گاوهای تازه را در یک جایگاه جداگانه قرار دهید. نرخ تراکم مهم است، زیرا شما نمی خواهید گاوها برای دسترسی به اخور رقابت کنند. دکتر van der List گفت: "قرار دادن گاوهای تازه زا در معرض خطر در بیمارستان مناسب نیست. سیستم ایمنی یک گاو تازه زا از قبل ممکن است به خطر افتاده باشد، و آنها را نسبت به بیماری های موجود در بیمارستان حساس تر کند. یک جایگاه جداگانه امکان نظارت دقیق تر را فراهم می کند. وی گفت: دامدارها باید حداقل دو بار در روز گاوهای تازه زا را بررسی كنند، قسمت های جلو و عقب گاو را مشاهده كنند. هنگام مشاهده قسمت جلوی گاو، گوش ها، چشم ها، ترشحات بینی و ظاهر را مشاهده کنید. هنگام مشاهده قسمت عقب گاو، ترشحات رحم، پر شدن پستان و شکمبه، قوام مدفوع و سلامت سم و پا را بررسی کنید. دکتر ون در لیست به این نتیجه رسید: هر نمونه از درمان را ثبت کنید. این به تولیدکنندگان کمک می کند تا عملکرد را ردیابی کرده و مناطقی را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند شناسایی کنند. دکتر ون در لیست کار با دامپزشک را برای تهیه و اجرای یک برنامه جامع مناسب دوره انتقال گاو تشویق می کند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 835

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود