زمان ارتقا شاخص‌های انتقال غیرفعال

خیلی ها اعتقاد داند که آغوز مهمترین اقدام مدیریتی در زندگی یک گوساله است. همانطور که استانداردهای مراقبت از گوساله

خیلی ها اعتقاد داند که آغوز مهمترین اقدام مدیریتی در زندگی یک گوساله است. همانطور که استانداردهای مراقبت از گوساله بهبود می یابد، روش‌های بررسی کیفیت آغوز و موفقیت در انتقال ایمنی غیرفعال نیز نیازمند ارتقا است.

Jason Lombard و تیمی از متخصصین پرورش گوساله به همراه همدیگر شرایط فعلی برای موفقیت و نقص در انتقال غیرفعال را بررسی مجدد کردند.

آنها اطلاعات خود را در مورد استاندارهای جدید انتقال غیرفعال در همایش سالیانه Dairy Calf and Heifer Association’s ارائه کردند.

Lombard ‌می‌گوید که استانداردهای فعلی استفاده شده برای تعیین انتقال غیرفعال موفق عبارت است از 10 گرم در لیتر از غلظت ایمنوگلوبولین (IgG) و 5/2 گرم در لیتر از غلظت پروتئین کل سرم(STP) ، این اعداد از اوایل دهه 1980 در حال استفاده است.

تیم تحقیقاتی نحوه پرورش گوساله در این سال‌ها را بررسی کردند. در یک مطالعه در سال 1991، 41 درصد از گوساله دچار نقص در انتقال ایمنی شدند با سطحIgG سرم کمتر از 10 گرم در لیتر.

در مطالعه مشابهی که در سال 2007 انجام شد، 19/2 درصد گوساله‌ها دچار این مشکل شدند. همچنین، با توجه به داده های NAHMS در سال 2014 نقص در انتقال ایمنی غیرفعال تا حدود 13/7 درصد کاهش یافت.

با توجه به کاهش 66 درصدی در تعداد گوساله‌های مبتلا به شکست،Lombard  ‌ شاخص‌­های جدیدی را برای این موضوع بیان کرد.

با این روند بهبود پرورش در زمان، تیم تحقیقاتی تایید کرد که داده های قدیمی انتقال ایمنی باید تصحیح شوند.

 بعد از بحث و گفتگو، آنها 4 سطح بر اساس میزانIgG  سرم مشخص کردند:

    • عالی بیشتر یا مساوی g/L 25
    • خوب بین 18 تا g/L 9/24
    • متوسط بین 10 تا g/L 17
    • ضعیف کمتر از g/L 10 (نقص در انتقال ایمنی)

این گروه همچنین برای سطح کل پروتئین، عدد بریکس، و درصد گوساله‌های قرار گرفته در هر گروه نیز استانداردهایی مشخص کردند (جدول زیر). هدف این است که کمتر از 10 درصد گوساله‌ها در گروه ضعیف قرار بگیرند.

با بررسی مجدد داده های 2014، 35/5 درصد گوساله‌ها در گروه عالی، 25/7 درصد در گروه خوب، 26/8 درصد در گروه متوسط، و 12 درصد در گروه ضعیف قرار می گیرند. در سطح بین المللی زیاد از هدف نهایی دور نیستیم.

دلایل رایج که چرا گوساله‌ها در دسته ضعیف قرار می‌گیرند عبارتند از: مدیریت نامناسب آغوز یا سخت زایی.

اماLombard ‌ می‌گوید که تعداد از گوساله‌ها وجود دارند که حتی با نگهداری مناسب نیز هنوز انتقال ایمنی ضعیف دارند، و نمی دانیم چرا. این بخشی است که باید در آینده بر روی ان مطالعه کرد.

این استانداردها اهداف واقعی و قابل دسترس برای انتقال ایمنی غیرفعال فراهم می‌کند که یکی از اهداف اصلی گروه بود. احتمالا با پیشرفت پرورش گوساله در آینده، باید در ده سال آینده این استانداردها را مجددا بررسی کنیم.

 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 913

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود