تاثیر نرخ تغذیه آغوز و شیر خشک بر مصرف، رشد و قابلیت هضم گوساله‌ها

گوساله‌های تازه متولد نر (50 عدد) متولد شده در یک روز بطور تصادفی در تولد سه وعده 1/8 لیتری آغوز مخلوط

گوساله‌های تازه متولد نر (50 عدد) متولد شده در یک روز بطور تصادفی در تولد سه وعده 1/8 لیتری آغوز مخلوط مادری در ساعت‌­های 1، 6 و 12 بعد از تولد(MC)  یا تغذیه از 500 گرم از جایگزین آغوز به میزان 1/8 لیتر در ساعت اول بعد از تولد، در ادامه با 2 تغذیه 227 گرمی از شیر خشک تجاری به میزان 1/8 لیتر در 6 و 12 ساعت بعد از تولد (CR).

*تمام تغذیه‌ها توسط لوله معدی انجام شد.

در سن 2 و 3 روزگی، گوساله‌ها در داخل هر گروه انتخاب شدند برای دریافت 0/66 کیلوگرم در روز پودر شیر خشک تا 39 روزگی، و سپس 0/33 کیلوگرم در روز تا 42 روزگی (MRM) یا 0/77 کیلوگرم در روز از پودر جایگزین شیر تا 13روزگی، 1/03 کیلوگرم در روز برای 22 روز، و 0/51 کیلوگرم در روز برای 7 روز (MRH). جایگزین شیر حاوی 25/8 درصد پروتئین و 17/6 درصد چربی بود و با آب پنیر و چربی گاو به عنوان منبع چربی تولید شده بود.

در کل دوره 56 روزه مطالعه استارتر گوساله (21/7 درصد پروتئین، 15/7 درصد NDF، 37/4 درصد نشاسته) و آب به صورت مصرف آزاد در اختیار گوساله‌ها بود.

غلظتIgG  سرم و کل پروتئین در سن 2 تا 3 روزگی اندازه گیری شد. مصرف شیر خشک و استارتر روزانه اندازه گیری شد.

سلامت گوساله و اسکور مدفوع روزانه بررسی شد. وزن بدن هفتگی اندازه گیری شد، و پهنای هیپ و نمره بدنی هر دو هفته اندازه گیری شد.

هضم ماده خشک، ماده آلی، پروتئین، و چربی در هفته اول و سوم از 5 گوساله بطور تصادفی در هر تیمار و با استفاده از اکسید کروم به عنوان مارکر قابلیت هضم که به جایگزین شیر اضافه شده بود.

گوساله‌هایی که تیمار CR را مصرف کردند نسبت به گوساله‌های مصرف کننده MC میزانIgG  و پروتئین کل کمتری داشتند.همچنین گوساله‌های مصرف کننده CR رشد کمتری داشتند، استارتر کمتری مصرف کردند، و کارایی کمتری در 56 روزگی نسبت به MC داشتند.

تعداد روزهایی که گوساله‌هایی که تحت درمان دامپزشکی قرار گرفتند بیشتر بود زمانیکه گوساله ها تیمار CR را مصرف کردند.

گوساله‌های مصرف کننده تیمارMCMRH نسبت به سایر گوساله‌ها از 3 تا 8 هفتگی وزن بدن بیشتری داشتند.

گوساله‌های مصرف کنندهCR-MRH  نسبت به سایر گوساله‌ها در هفته 7 و 8 استارتر کمتری خوردند.

هضم مواد مغذی در هفته اول و سوم مطالعه تحت تاثیر نوع روش تغذیه آغوز و شیر خشک قرار نگرفت و از هفته اول تا سوم تغییر نکرد.

در دو ماه اول زندگی، گوساله‌های مصرف کننده MRH نسبت به گوساله‌های مصرف کننده MRM استارتر کمتری مصرف کردند، اما متوسط افزایش وزن روزانه یا پهنای هیپ تفاوتی نداشت.

یک بار تغذیهCR  همراه با دو بار تغذیهMR  در 24 ساعت اول احتمالا جذبIgG  را از آغوز کاهش می­‌دهد و باعث تفاوت در رشد و سلامتی می‌شود. تفاوت مشاهده شده در عملکرد دام در این آزمایش به قابلیت هضم شیر خشک ارتباطی نداشت.

گوساله‌های مصرف کنندهCR در این طرح IgG کمی در 24 ساعت اول زندگی دریافت کردند، که احتمالا به علت تغذیه اضافی از جایگزین شیر در ساعت‌های 6 و 12 زندگی است.

تفاوت در میزان IgG، بریکس و کل پروتئین بیانگر تفاوت در کسب ایمنی غیرفعال و افزایش حساسیت به بیماری‌ها در این گوساله‌ها است.

تاثیر تفاوت در تغذیه آغوز در کل 56 روز زندگی نشان داده شد. گوساله‌های مصرف کننده میزان جایگزین شیر بیشتر عموما رشد سریعتری داشتند، اما غلظت آغوز بر رشد، مصرف خوراک، و کارایی خوراک بدون تاثیر بر هضم مواد مغذی تاثیر داشت.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1471

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود