مدیریت آخور- اطمینان از خوراک کافی برای همه گاوها

حتی وقتی تولیدکنندگان کیفیت مناسب خوراک را برای گروهی از گاوها فراهم می کنند، اطمینان از اینکه خوراک کافی برای ...

 حتی وقتی تولیدکنندگان کیفیت مناسب خوراک را برای گروهی از گاوها فراهم می کنند، اطمینان از اینکه خوراک کافی برای همه گاوها وجود دارد هدفی است که باید در ان چند مولفه را در نظر گرفت.

رقابت بیش از حد گاوها، عدم توزیع کافی خوراک، و کمبود ارتباط بین تیم مزرعه ای می تواند تهدیدی برای هر گاو باشد برای اینکه بتواند سهم روزانه خوراک خود را مصرف می کند. وقتی تیم مزرعه ای با هم کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که گاوها خوراک کافی در اختیار دارند و مدیریت آنها امکان نیاز روزانه گاو به استراحت، نشخوار، آشامیدن، معاشرت و خوراک خوردن را فراهم می کند، تولید قطعاً افزایش می یابد.

رقابت در اخور

رقابت با سایر گاوها می تواند استراتژی تغذیه ای را در گاوها به طور جدی تغییر دهد. گاوهای مسلط نسبت به گاوهایی که دارای درجه اجتماعی کمتری هستند زمان بیشتری را صرف خوردن می کنند (Olofsson، 1999). با افزایش رقابت، گاوها به طور متوسط زمان کمتری خوراک می خورند، سریعتر خوراک می خورند و هنگام تغذیه پرخاشگری بیشتری نشان می دهند. وقتی خوراک محدود باشد، گاوهایی که غالب هستند خوراک می خورند و 14 تا 23 درصد بیشتر از گاوهای مغلوب خوراک می خورند. در نتیجه، مصرف ماده خشک گاوهای مغلوب کاهش می یابد.

تراکم بیش از حد می تواند تفاوت ها را در گروه ها تشدید کند و همچنین استراتژی مصرف خوراک را تغییر دهد. در جایگاه پرتراکم، Batchelder (2000) نشان داد که پس از خروج از سالن شیردوشی، گاوها ترجیح می دهند بخوابند تا اینکه در اخور رقابت کنند. آنها زمان بیشتری را صرف ایستادن در راهرو و انتظار برای دراز کشیدن می کنند تا اینکه بخورند. گاوهایی که در این وضعیت قرار دارند نیز 5 تا 25 درصد کمتر از گاوهایی که در جایگاه پرتراکم نیستند نشخوار می کنند.

استراتژی های گروه بندی می تواند راهی برای کاهش برخی از خطرات رقابت اجتماعی باشد و می تواند نقش زیادی در رفتار تغذیه ای داشته باشد که به نوبه خود بر بهره وری گاو، رفاه حیوانات، سلامت گله و در نهایت سودآوری مزارع تأثیر بگذارد. هنگامی که بر اساس شکم زایش گروه بندی می شوند، Grant و Albright در مقاله 2001 نشان دادند که زمان خوردن گاوهای شکم اول 4/11 درصد، وعده های غذایی در روز 5/8 درصد و مصرف ماده خشک 8/11 درصد افزایش یافته است. گاوهای شکم اول به چند دلیل از گروه بندی جداگانه بهره مند می شوند: این دسته از حیوانات هنوز در حال رشد هستند، آنها در منحنی شیردهی متفاوت از گاوهای بالغ شیر تولید می کنند و از نظر تغذیه ای و اجتماعی متفاوت هستند.

همچنین زمان زیاد بیرون از جایگاه می تواند نیازهای گاو را به خطر بیندازد. برنامه ایده آل یک گاو شامل 12 تا 14 ساعت استراحت، 3 تا 5 ساعت خوراک خوردن، 7 تا 10 ساعت نشخوار، 30 دقیقه نوشیدن، 2 تا 3 ساعت تعامل اجتماعی و 5/2 تا 5/3 ساعت خارج از جایگاه است. وقتی گاوها بیش از این مدت از جایگاه دور باشند، زمان انجام فعالیت های عادی کاهش می یابد. موسسه ماینر دارای یک ارزیابی کننده بودجه زمان بندی گاو است که تأثیرات کاهش فعالیت استراحت را بر اساس زمان و تراکم موجود در جایگاه گاوها مشخص می کند. این سیتسم ارزیابی هم برای گاوهای متوسط و هم برای گاوهای پرتولید نتیجه می دهد. به طور کلی، گاوهای پرتولید درصورت تأثیر منفی بر بودجه بندی زمانی، کاهش تولید و وزن بدن بیشتری را نشان می دهند. رقابت، تراکم و زمان دور از جایگاه بودن همگی بر میزان ماده خشک مصرفی گاو تأثیر می گذارند و با مدیریت این بخش ها می توان اطمینان حاصل کرد که گاوها در صورت نیاز به خوراک دسترسی دارند.

در دسترس بودن خوراک

دومین هدف، اطمینان از توزیع مناسب خوراک است. به طور کلی، تغییرات ماده خشک، پسماند کافی و تغذیه برای گاوهای اضافی یا خوراک اضافی می تواند بر اینکه چه میزان خوراک در دسترس است هنگامی که گاو می خواهد بخورد تأثیر بگذارد. استراتژی تنظیم ماده خشک باید توسط مدیریت، متخصص تغذیه و راننده فیدرها با هم بحث شود. دفعات تنظیم ماده خشک توسط علوفه، نحوه تنظیم ماده خشک در وقایع جوی و تغذیه بر اساس حجم در مقابل وزن در صورت عملکرد نامناسب باسکول، همه باید برنامه ریزی و توافق شود. علاوه بر تنظیم ماده خشک، پسماند روزانه نیز باید کنترل شود. عمدتا، مزارع 5 درصد پسماند را هدف قرار داده اند، اما برخی از مزارع با موفقیت 2 تا 3 درصد را مدیریت می کنند.

هدف هرچه باشد، مزارع به طور کلی باید از اخورهای خالی اجتناب کنند و حداقل 23 ساعت در روز خوراک در دسترس داشته باشند. خوراک باید هر روز در زمانی مشخص تحویل داده شود و خوراک پسماند باید به حداقل برسد. برای دستیابی موفقیت آمیز به این هدف، مزارع باید رفتار گاو در اخور، یکنواختی TMR، و در دسترس بودن خوراک و هل دادن خوراک را کنترل کنند. تغذیه برای پسماند بالاتر می تواند یک استراتژی باشد تا مصرف ماده خشک محدود نشود، و گاهی اوقات گاوها ممکن است خوراک بیشتری بخورند و عملکرد بیشتری داشته باشند. برعکس، اگر مصرف در حال کاهش است و یا میزان پسماند زیاد است، برای تعیین علت باید بحث شود. مدیر، متخصص تغذیه و تغذیه کننده (راننده فیدر) باید در جلسه باشند که باید چه تنظیماتی را انجام دهند و چه زمانی باید یک تنظیم مجدد در مورد جیره گرفته شود.

ارتباطات

نهایتا ارتباط با دیگران کلیدی است. نقش راننده فیدر در فاکتورهای زیادی موثر است که آن را به یکی از مهمترین نقش ها در مزرعه تبدیل می کند. همراه با راننده فیدر، مالک یا مدیر، مدیر تولید، متخصص تغذیه و خود گاوها باید بطور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. راننده فیدرها در ساعاتی که ممکن است بقیه کارکنان مزرعه این کار را نکنند، گاوها را بررسی می کنند و به همین دلیل آنها اغلب چیزهای زیادی را می بینند. مشاهدات گله ای می تواند شامل رفتار عجیب گاو (به عنوان مثال لیسیدن بلوک های نمکی بیشتر، خوراک خوردن در انتهای اخور)، رفتار جداسازی و میزان پسماند باشد.

این مشاهدات را می توان به مدیر دامداری بیان کرد. مدیر دامداری می تواند بین حرکات گاو را در داخل یا خارج از جایگاه، زمان هایی که باید خوراک توزیع شود (به عنوان مثال وقتی گاوها از شیردوشی برمی گردند) و زمان هایی که برای توزیع خوراک مشکل ایجاد می شود (به عنوان مثال وقتی که گاوها مجبورند در عرض راهروی خوراک حرکت کنند) ارتباط برقرار کنند. اگر مشکلی در اخور یا مخلوط کردن خوراک وجود داشته باشد (به عنوان مثال خوراک منجمد یا خوراک کپک زده یا مخلوط نامناسب)، راننده فیدر می تواند با مدیر دامداری ارتباط برقرار کند. مالک و راننده فیدر باید مواردی مانند موجودی غلات و علوفه و مشکلات مربوط به هر دو، و مشکلات مربوط به تجهیزات را با مدیر مزرعه در میان بگذارند.

راننده فیدر و متخصص تغذیه باید طول قطعات یونجه یا کاه را برای مخلوط کردن، هرگونه مشکل مخلوط کردن، همچنین رفتار عجیب گاوها، رفتار غذا خوردن، و نرخ پسماند یا اخور خالی را بحث کنند. اینکه چقدر همه گروه ها با هم کار می کنند قطعاً بر عملکرد موثر مزرعه و کارایی و سودآوری آن تأثیر می گذارد.

 

 

 

  

جدول 1

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1033

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود