تأثیر تحریک دستی پیش از شیردوشی (forestripping) بر وضعیت بافت پستانک و عملکرد شیردوشی در گاوهای شیری هلشتاین سه بار دوشش در روز

کارآمدترین روش برای افزایش سودآوری گله های شیری کنترل هزینه ها است در حالیکه تولید شیر حداکثر می شود.

کارآمدترین روش برای افزایش سودآوری گله های شیری کنترل هزینه ها است در حالیکه تولید شیر حداکثر می شود. تحقیقات اخیر بر بهبود پتانسیل ژنتیکی و افزایش بازده خوراک متمرکز شده است. در مقابل، اطلاعات مربوط به کارآمدترین روش شیردوشی برای بهره کامل از دستاوردهای اخیر در زمینه ژنتیک و تغذیه دام کمیاب است. به طور خاص، در مورد کارآمدترین روش تحریک پیش از شیردوشی (به عنوان مثال، forestripping) کمبود اطلاعات وجود دارد. در نتیجه، بیشتر و بیشتر گاوداری های شیری در تلاش برای افزایش خروجی سالن شیردوشی و کاهش زمان شیردوشی، زمان صرف شده برای تحریک پیش از شیردوشی را کاهش می دهند یا از بین می برند. با این حال، تحریک بهینه قبل از شیردوشی برای فعال کردن رفلکس خروج شیر و تخلیه کامل شیر پستان از اهمیت بالایی برخوردار است. تحریک نامناسب پیش از شیردوشی با کاهش تولید شیر و جریان شیر همراه است.

به دلیل رابطه معکوس بین جریان شیر و فشار ناشی از خلا، تحریک نامناسب ممکن است تأثیر دوشش ماشینی بر وضعیت بافت پستانک را تشدید کند. این تغییرات ایجاد شده در بافت پستانک ناشی از دوشش ماشینی اثر منفی بر سلامتی پستان دارد و از اسایش دام می کاهد، که در کنار استفاده از انتی بیوتیک ها در خوراک دام به یک نگرانی عمومی تبدیل شده است. اثر تحریک پیش از شیردوشی بر اسایش دام و عملکرد شیردوشی به وضوح مشخص نشده است، اگرچه اطلاعات در مورد تأثیر آن بر وضعیت بافت پستانک فرصت مناسبی را برای کمک به توسعه تکنیک های شیردوشی فراهم می کند که منجر به بهبود اسایش دام، سلامت پستان و تولید شیر می شود. تیمی از محققانQuality Milk Production Services  و PRO-DAIRY تصمیم گرفتند تا تأثیر احتمالی تولید شیر، جریان شیر، زمان واحد تولید و شرایط پستانک را هنگام حذف مرحله تحریک پیش از شیردوشی بررسی کنند. در یک ازمایش تصادفی، 130 گاو هلشتاین که روزانه سه بار دوشیده می شدند به دو گروه تقسیم شدند. آماده سازی پستان قبل از شیردوشی برای گروه تیمار شامل: (1) ضدعفونی پیش از دوشش با یک درصد ید، (2) تحریک پیش از شیردوشی متوالی سه جریان شیر در هر کوارتر، (3) پاک کردن پستانک ها، و (4) اتصال واحد شیردوشی بود. آماده سازی پستان قبل از دوشش برای گروه کنترل یکسان بود با این تفاوت که مرحله تحریک پیش از شیردوشی حذف شد.

میانگین مدت زمان تحریک لمسی برای گروه تیمار و کنترل به ترتیب 16 و 7 ثانیه بود (شکل های 1 و 2). زمان صرف شده از اولین تحریک لمسی (تحریک پیش از شیردوشی یا پاک کردن پستانک ها) تا اتصال واحد شیردوشی در هر دو گروه در 90 ثانیه ثابت بود. پس از هفت روز، تیمارها جابه جا شدند تا قدرت آماری مطالعه افزایش یابد. اطلاعات مربوط به عملکرد دو دقیقه ای شیر (پوند در وعده شیردوشی)، زمان (ثانیه در وعده شیردوشی)، زمان سپری شده در نرخ کم (کمتر از 2/2 پوند در دقیقه) جریان شیر (ثانیه وعد شیردوشی) و تولید شیر (کیلو در وعده شیردوشی) با میلک مترهای الکترونیکی در مزرعه بدست آمد. وقوع یا عدم بروز تغییرات بافت پستانک ناشی از شیردوشی دستگاه با بازرسی بصری و لمسی ارزیابی شد. ما برای مطالعه تأثیر تیمار بر متغیرها، از رویه مختلط استفاده کردیم. نتایج مربوط به خصوصیات شیردوشی در شکل 3 خلاصه شده است. ما دریافتیم که گاوهایی که تحریک پیش از شیردوشی داشتند عملکرد دو دقیقه ای تولید شیر بالاتر (13.4 در مقابل 12.3 پوند) داشتند. اثر تیمار در واحد شیردوشی در زمان برای شکم زایش اصلاح شد، به طوری که دام های شکم اول در هنگام دریافت تحریک پیش از شیردوشی 15 ثانیه واحد شیردوشی کوتاه تر داشتند؛ در حالی که هیچ تفاوت معنی داری بین تیمارها برای گاوهای شکم دوم و سوم یا بیشتر مشاهده نشد.

برای زمان سپری شده در نرخ کم جریان شیر اثر متقابل بین تیمار و تولید شیر وجود داشت به طوری که اختلاف بین تیمارها با کاهش تولید شیر افزایش یافت. برای مثال، زمان سپری شده در نرخ کم جریان شیر برای گاوهایی که تحریک پیش از شیردوشی داشتند و انهایی که نداشتند، به ترتیب 18 و 24 ثانیه برای تولید شیر 22 پوند، و 13 و 15 ثانیه برای تولید شیر 33 پوند بود. در مقابل، تفاوت تولید شیر بین دو تیمار مشاهده نشد. شانس تغییر بافت پستان برای گاوهایی که تحریک پیش از شیردوشی دریافت می کردند در مقایسه با آنهایی که دریافت نمی کردند کمتر بود. نتیجه می گیریم که پاک کردن پستانک ها با حوله پارچه ای به مدت تقریباً 7 ثانیه در حین آماده سازی پستان، تحریک لمسی کافی برای استخراج حداکثر ظرفیت فیزیولوژیکی شیر گاو را در مقایسه با 16 ثانیه تحریک شامل تحریک پیش از شیردوشی فراهم نمی کند. این می تواند اثرات منفی نیروهای مکانیکی بر بافت پستانک را در هنگام دوشیدن دستگاه تشدید کند، از رفاه حیوانات بکاهد و احتمالاً بر سلامت پستان تأثیر بگذارد. علیرغم عدم تأثیر مثبت بر تولید شیر، یک روش شیردوشی که شامل تحریک پیش از شیردوشی باشد توصیه می شود.

 

شکل 1: شکل کلی از تیمارهای آماده سازی پستان.

 

شکل 2 - گاوهای مورد مطالعه در یک سالن شیردوشی دوتایی 10 ردیفه در گاوداری دانشگاه کرنل دوشیده شدند. برای اطمینان از اندازه گیری درست زمان اماده سازی، یک زمان سنج نزدیک به هر واحد شیردوشی نصب شد.

 

تأثیر دو تیمار مختلف تحریک پیش از شیردوشی بر تولید شیر(A) ، تولید شیر دو دقیقه اول(B) ، دوشش واحد در زمان (C) و زمان سپری شده در جریان کم شیر (D).

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 829

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود