استفاده از رفتار حرکتی و تغذیه ای برای شناسایی خودکار گاوهای شیری دچار لنگش

این مطالعه برای تعیین تفاوت در رفتار تغذیه ای و حرکتی در گاوهای لنگ (41 دام، نمره حرکتی 5/2) و غیر لنگ (12 عدد، نمره ...

 این مطالعه برای تعیین تفاوت در رفتار تغذیه ای و حرکتی در گاوهای لنگ (41 دام، نمره حرکتی 5/2) و غیر لنگ (12 عدد، نمره حرکتی 2) چند شکم هلشتاین انجام شد. یک مدل برای تشخیص اتوماتیک لنگش با استفاده از اطلاعات حاصل از شتاب سنج های متصل شده به اندام های عقبی و سنسورهای متصل به پوزه دام ایجاد شد. نمره حرکتی دام ها با استفاده از فیلم ویدئویی ضبط شد و در یک اسکور 5 نمره ای قبل و بعد از سه روز متوالی از جمع اوری اطلاعات رفتاری نمره داده شد. میانگین نمره 3 فرد باتجربه برای اندازه گیری رفتار حرکتی به عنوان نمره حرکتی دام به عنوان عدد استاندارد در نظر گرفته شد. برای انالیز اماری، اطلاعات حاصل از سنسورهای متصل به پوزه و یکی از دو شتاب سنج در هر دام در 2 روز از سه روز ازمایش استفاده شد. گروه دارای لنگش نسبت به گاوهای سالم بطور معنی داری زمان نشخوار و خوردن کمتر، تعداد جوش کمتر، تعداد جوش کمتر در نشخوار، مدت زمان خوابیدن و طول وعده های خوابیدن بیشتر، مدت زمان ایستادن کمتر، تعداد وعده های راه رفتن و ایستادن کمتر، قدم زدن کمتر، اهسته تر، و کوتاه تر و سرعت حرکت کمتر داشتند. مدل تعداد وعده های ایستادن و سرعت حرکت کردن را به عنوان شاخص ها برای تشخیص گاوهای لنگ با حساسیت 2/90 درصد و دقت 7/91 درصد استفاده کرد. حساسیت و دقت مدل تشخیص لنگش خیلی بالا بود. نتیجه گرفته شد که تحت شرایط این مطالعه، اطلاعات شتاب سنج ها برای تعیین دقیق بین گاوهای شیری لنگ و سالم، حتی در مواردی با لنگش خیلی ملایم با نمره حرکتی 5/2 مناسب است. 

نتایج این مطالعه نشان داد که با استفاده از سیستمRumiWatch 3D-accelerometers  و یک سنسور متصل به پوزه می توان تفاوت های رفتاری بین گاوهای لنگ و سالم را تشخیص داد. مدلی که فقط از دو خصوصیت به دست امده از شتاب سنج ها کار کرد (سرعت حرکت، تعداد وعده های ایستادن) بطور اتوماتیک گاوهای دچار لنگش را با دقت بالا تشخیص داد. بنابراین ما نتیجه گرفتیم کهRumiWatch-system  می تواند برای تشخیص لنگش حتی در لنگش های ملایم مفید باشد. عوامل مدیریتی بر رفتار گاوهای شیری تاثیر می گذارد. بنابراین، یک مطالعه طولانی مدت مورد نیاز است تا نتایج این مطالعه را در مزارع مختلف با مدیریت های مختلف و با توجه به مراحل مختلف لنگش تایید کند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 809

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود