برای افزایش سودآوری اسایش گاو را تامین کنید

تمرکز بر اسایش گاو و معنای آن برای طراحی امکانات در 30 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است...

 تمرکز بر اسایش گاو و معنای آن برای طراحی امکانات در 30 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است. از تغییر در اندازه فری استال تا تمرکز بر تهویه و سبک های جدید بستر، بدون شک دامپروران اولویت زیادی را برای اسایش و افزایش سودآوری همراه آن قائل هستند. چند مکان اساسی برای اسایش گاو وجود دارد.

تهویه: اگر بوی جایگاه را احساس می کنید، به تهویه بهتر احتیاج دارید. هر تصمیمی که یک دامپرور برای جایگاه می گیرد، یک مزیت و یک پیامد دارد. آنها باید تصمیم بگیرند که کدام نتیجه را می خواهند تحمل کنند. به همین دلیل هیچ سیستم تهویه ای مناسب برای تمام مزارع نیست. گاوها در آب و هوای گرم به دلیل تبادل هوا بیشترین بهره را از تهویه مکانیکی می برند. از طرف دیگر، تهویه طبیعی باعث صرفه جویی در انرژی می شود زیرا باد رایگان است. مزیت تهویه طبیعی سرعت باد است و جهت باد جابه جایی هوا را مشخص می کند. عیب تهویه طبیعی این است که سرعت و جهت باد تغییر می کند. وقتی باد نمی وزد یا با سرعت کافی نمی وزد، تبادل هوا به خطر می افتد. با یک سیستم تهویه مکانیکی، مانند تونل، کراس یا سیستم هیبریدی، شما تبادل هوایی قابل پیش بینی تر دارید. تبادل هوا برای از بین بردن گرما و رطوبت جایگاه حیاتی است. وقتی هوا گرم است، گاوهای پرتولید احتمالاً 7 تا 7.5 گالن رطوبت فقط با تنفس تولید می کنند. تبادل نامناسب هوا منجر به ایجاد محیط مرطوب و بد بو می شود که سلامت و بهره وری دام را به خطر می اندازد. فراهم آوردن تبادل هوای مناسب متناسب با فصل امکان ورود هوای تازه و خشک به جایگاه دام، کنترل سطح آلاینده ها و ایجاد محیط سالم را فراهم می کند.

كاهش حرارت: دامپروران اخیرا تمایل بیشتری به نصب فن و سیستم خنک کننده تبخیری دارند تا به گاوها كمك كنند تا از تنش گرمایی رها شوند. برای حفظ کارایی بسیار مهم است که گاوها خنک بمانند. تنش گرمایی قاتل سود است. تحقیقات نشان داده است وقتیکه دمای بدن گاو بیش از 8/38 درجه باشد، گاو بسیار کمتر می در استال می خوابد، که می تواند باعث ایجاد یک سری از اتفاقات در تولید شیر و تولید چربی شیر شود. كاهش گرما یا خنك كردن در جایگاه انتظار زایش و سالن انتظار شیردوش نیز باید از اولویت های اصلی باشد. کاهش تنش گرمایی کلید بهینه سازی اسایش گاو است. دامپروران باید اطمینان حاصل کنند که گاوها به آب خنک و تمیز دسترسی دارند، که به انها کمک می کند تا تنش گرمایی را کاهش داده و گاوها از اسایش بیشتری برخوردار شوند.

اندازه استال و بستر: در گذشته اندازه فری استال ها 213 سانتیمتر پیشنهاد شد. امروزه، 274 و 290 سانتیمتر بسته به اینکه جلو آن بسته یا باز باشد توصیه می شود. نرده گردن نیز از سال 1990 حدود 5/30 افزایش ارتفاع یافته و عرض فری استال نیز افزایش یافته است. اما آنچه واقعاً تغییر کرده است بستر است. جایی که قبلا از بتن استفاده می کردیم، بستر بیشتری اضافه کرده ایم. اکنون ما سخاوتمندانه تر کار می کنیم و علاوه بر بستر از تشک نیز استفاده می کنیم. مواردی از این دست باعث پیشرفت های چشمگیری در دهه 2000 شد، و ما هنوز برخی از این موارد را اصلاح می کنیم. صرف نظر از نوع بستر، افزایش حجم استفاده شده و استفاده مکرر از آن به طور کلی منجر به بهبود راحتی، تمیزی و کاهش آسیب می شود. یک نشانه اینکه شما به اندازه کافی بستر ندارید این است که شاهد افزایش لنگش هستید. بستر برای خشك كردن سطح استراحت، ایجاد كوسن و كاهش ساییدگی ها مفید است. استال ها نیازمند 10 تا 20 سانتیمتر بستر برای تامین اسایش دام هستند.

تراکم: زمانیکه بررسی می کنید امکانات را برای اسایش دام، دامدارها باید مطمئن شوند که به تراکم توجه دارند. در جایگاه 4 ردیفه، زمانیکه تراک بالاتر از 120 درصد است، اسایش گاوها کاهش می باد با کاهش زمان خوابیدن در استال ها. کاهش زمان استراحت منجر به کاهش زمان نشخوار، رفتار تهاجمی بیشتر در اخور و لنگش بیشتر می شود. علاوه بر این، تراکم زیاد گاوهای شیری باعث تراکم بالا در گاوهای خشک و زایشگاه می شود که می تواند باعث افزایش ناراحتی های گاوهای تازه زا و عملکرد ضعیف تر در شیردهی شود. اسایش، سلامت و رفاه گاوها فقط تولید شیر نیست، و باید تراکم در تمام گروه های گاوها بررسی شود.

در دسترس بودن خوراک و فضای اخور: طراحی مناسب اخور، فضای کافی اخور و تمیز بودن اخور همگی ضروری هستند در حداکثر کردن اسایش و ماده خشک مصرفی. گاوها 10 تا 12 وعده در روز و تقریبا تا حدود 6 ساعت در روز خوراک می خورند، بنابراین در دسترس بودن خوراک برای گاوها و در دسترس بودن گاوها برای خوراک ضروری است. زمان زیاد در سالن شیردوشی، اخور خالی و خوراک خارج از دسترس ماده خشک مصرفی را کاهش می دهد. اغلب گاوها سریعا بعد از خوردن یا دوشیده شدن تشنه می شوند و نباید از ابخوری بیشتر از یک ساعت دور باشند. تهیه چندین ابخوری و به اندازه کافی بزرگ که اجازه بدهد تا بطور همزمان 10 تا 15 درصد گاوهای یک گروه بتوانند اب بخورند لازم است و همچنین باید در معبری مناسب بین اخور و محل استراحت قرار داشته باشند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 921

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود