قابلیت هضم و تولید شیر گاوهای شیری تحت تاثیر منبع مواد معدنی کم مصرف قرار می گیرد

خصوصیات شیمیایی مرتبط با منابع مختلف مس، روی و منگنز مانند سولفاته، هیدروکسی کلرید، یا کیلاته های الی ممکن است بر اثر...

خصوصیات شیمیایی مرتبط با منابع مختلف مس، روی و منگنز مانند سولفاته، هیدروکسی کلرید، یا کیلاته های الی ممکن است بر اثر متقابل بین فلزات و سایر ترکیبات حاضر در در دستگاه گوارش نشخوارکنندگان (مانند مواد مغذی و میکروارگانیسم ها) تاثیر بگذارند. این مطالعه تلاش می کند تا تاثیر روش های مختلف افزودن مکمل مواد معدنی کم مصرف بر قابلیت هضم، تخمیر شکمبه ای، و تولید گاوهای شیری را بررسی کند. با استفاده از 52 گاو هلشتاین در یک طرح 4 × 4  مربع لاتین با دوره های 21 روزه، 4 تیمار متفاوت در منابع مس، منگنز و روی بررسی شدند: سولفاته، هیدروکسی کلرید، و مخلوط سولفاته و کیلاته های الی (70 و 30 درصد)، و مخلوط هیدروکسی کلرید و کیلاته های الی (70 و 30 درصد). تیمارها برای تهیه 15، 40 و 20 میلی گرم از مس، روی و منگنز به ازاء هر کیلوگرم ماده خشک فرموله شدند. این سطح از مکمل، به همراه سطح اولیه حاضر در علوفه و مواد خوراکی، منجر به سطح متوسط 19، 79 و 84 میلی گرم از مس، روی و منگنز به ازاء هر کیلوگرم ماده خشک شد. گاوها به جیره دسترسی ازاد داشتند، که دارای 3/15 درصد پروتئین، 7/21 درصد نشاسته، و 3/35 درصد NDF بود. قابلیت هضمNDF  و پروتئین کاهش یافت (8/0 و 1 درصد) زمانیکه مواد معدنی کیلاته تغذیه شد، در حالیکه قابلیت هضمNDF  بهبود یافت (8/0 درصد) زمانیکه مواد معدنی سولفاته با مواد معدنی هیدروکسی کلرید جایگزین شد. گاوهای دریافت کننده منابع هیدروکسی کلرید غلظت اسید بوتیریک شکمبه ای کمتر داشتند در مقایسه با گاوهایی که مواد معدنی سولفاته مصرف کردند (3/13 در مقابل 6/14 درصد). علاوه بر این، تولید شیر تصحیح شده برای چربی و پروتئین و تولید چربی شیر در گاوهای چند شکم بهبود یافت (1 کیلوگرم در روز و 51 گرم در روز) زمانیکه مواد معدنی هیدروکسی کلرید در مقایسه با سولفاته مصرف کردند. این تاثیر در گاوهای یک شکم دیده نشد. این نتایج تایید می کند که منبع مواد معدنی کم مصرف بر قابلیت هضم تاثیر می گذارد و نشان داد که تولید شیر نیز ممکن است تحت تاثیر واقع شود.

این مطالعه تاثیر مکمل مواد معدنی کم مصرف در مقایسه بین منابع مختلف روی، مس و منگنز را بررسی کرد. افزودن مواد معدنی الی قابلیت هضم پروتئین وNDF  را کاهش داد اما بر تولید شیر و ترکیب ان تاثیر نداشت. در مقابل، قابلیت هضم ظاهریNDF  افزایش یافت زمانیکه منابع سولفاته با منابع هیدروکسی کلرید جایگزین شد. چنین جایگزینی همچنین باعث کاهش اسید بوتیریک شکمبه شد و در گاوهای چند شکم باعث افزایش تولید شیر تصحیح شده و چربی شیر شد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 866

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود