فرموله کردن جیره برای سلامت نشخوارکنندگان و عملکرد بالای گله

زایش سخت ترین و پرچالش ترین مرحله زندگی گاوهای شیری است. بدن گاو اماده می شود تا شیردهی بعدی را شروع کند و ...

زایش سخت ترین و پرچالش ترین مرحله زندگی گاوهای شیری است. بدن گاو اماده می شود تا شیردهی بعدی را شروع کند و بدون تغذیه و مدیریت کافی، سلامتی گاو و سود کاهش می یابد. در فرموله کردن خوراک برای سلامتی گاو هم باید قبل و هم بعد از زایش گاوهای شیری را مورد توجه قرار داد. در این مقاله، به اهمیت دوره قبل از زایش بر سلامت گاو می پردازیم.

مرحله قبل از زایش

یک زمان مهم در دوره خشکی 3 هفته قبل از زایش است، که به عنوان دوره انتظار زایش شناخته می شود. در این زمان، گاوها برای شروع شیردهی بعدی اماده می شوند. بدون تغذیه و مدیریت کافی، گاوها می توانند زایش کنند و توانایی سود رساندن به شما را از دست بدهند.

دوره انتظار زایش باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد زیرا در این مرحله مشخص می شود که گاو چگونه بعد از زایش عملکرد داشته باشد. همگی می دانیم که گاوهای خشک باید به جایگاه انتظار زایش منتقل شوند، اما این توصیه از کجا امده است؟ برای اینکه یک گاو شیری موفق باشد، نیاز دارد که قادر باشد تا کلسیم را از استخوانهایش بسیج کند. این فرایند می تواند 10 تا 15 روز طول بکشد. بدون زمان کافی برای اماده شدن برای شیردهی، تب شیر می تواند مشکل اصلی باشد. با تغییر در جیره های تهیه شده در دوره انتظار زایش، نه تنها ما اجازه می دهیم به گاو تا کلسیم را بسیج کند، بلکه گاو به زمانی نیاز دارد برای اینکه شکمبه را به علوفه و جیره های با انرژی بالا سازگار کند که برای جذب مواد مغذی و جلوگیری از مشکلات بعد از زایش ضروری است.

بزرگترین مشکل مرحله قبل از زایش

امروزه بزرگترین مشکل قبل از زایش بیماری های حاد و هزینه درمان انها نیست، بلکه تمرکز بر بیماری های متابولیک تحت حاد است که بر گله تاثیر خیلی بدی دارند. بیماری های متابولیک مانند تب شیر تحت حاد به عنوان بیماری دروازه ای شناخته می شود زیرا با افزایش احتمال سایر مشکلات پیرامون زایش مرتبط است که تاثیر طولانی مدت بر تولید، تولیدمثل، و بقای دام دارند. نتایج تحقیقات به خوبی نشان می دهد که گاوها به کمبود کلسیم با افزایش شکم زایش حساسیت بیشتری دارند (شکل 1).

شکل یک: ارتباط بین کمبود کلسیم با شکم زایش.

 

هیپوکلسیمی تحت حاد بیشتر از تب شیر تاثیر می گذارد

در سال 2014، تیم مارتینز تاثیر کمبود کلسیم تحت حاد را بررسی کردند. انها کمبود کلسیم تحت حاد را با تزریق 5% ethylene glycol tetra acetic acid  القا کردند. انها گزارش کردند که کمبود کلسیم تحت حاد در مقایسه با گاوهای با سطح نرمال کلسیم بطور معنی داری ماده خشک مصرفی را کاهش داد، و غلظت NEFA را افزایش داد، و فعالیت شکمبه و عملکرد نوتروفیل ها را کاهش داد. انها همچنین اثر کمبود کلسیم تحت حاد را بر شیوع متریت در گاوهای با احتمال بالا مطالعه کردند. گاوهای با احتمال بالا گاوهایی بودند که دچار سخت زایی، دوقلوزایی، مرده زایی یا جفت ماندگی شده بودند. گاوهای با کلسیم طبیعی و احتمال بالای متریت 20 درصد به متریت مبتلا شدند، اما گاوهای کمبود کلسیم تحت حاد در زمان احتمال بالای شیوع متریت 8/77 درصد دچار متریت شدند (شکل 2).

شکل 2 ارتباط بین کمبود کلسیم تحت حاد با متریت در گاوهای با احتمال بالای متریت

 

فرموله کردن سلامتی گاوها قبل از زایش

یک مقاله متاانالیز شامل 42 ازمایش پیشنهاد کرد که گاوها با جیره های کاتیونیک (دارای شارژ مثبت و با غلظت بالاتر سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) احتمال بیشتری دارد که مبتلا به تب شیر یا کمبود کلسیم شوند. جیره های کاتیونیک یک عامل قوی برای ایجاد کمبود کلسیم تحت حاد در دوره انتظار زایش است. جیره های انیونیک (جیره ها با بار منفی به علت غلظت بالاتر کلر، سولفور، و فسفر) باعث ایجاد شرایط متابولیک اسیدی می شوند (pH پایین خون) که با کاهش شیوع تب شیر مرتبط است.

جیره گاوها انیونیک است یا کاتیونیک؟

این درست است که بیشتر جیره های طبیعی بر اساس اجزا انها در دوره انتظار زایش کاتیونیک هستند. تغییر جیره از کاتیونیک به انیونیک می تواند کمبود کلسیم را از طریق موارد زیر حداقل کند: 1- تغییر pH  خون گاو به سمت شرایط اسیدی به علت افزایش غلظت یون کلر 2- بسیج کلسیم از استخوان برای بافر کردن اسید در جریان خون 3- رسیدن به حداکثر تامین کلسیم در زمان زایش 4- کاهش شیوع کمبود کلسیم به علت کمبود کلسیم.

دوره قبل از زایش کل شیردهی را هماهنگ می کند

مرحله قبل از زایش مرحله ای است که تاثیر بزرگی بر کل شیردهی دارد برای اینکه گاو چگونه می تواند بعد از زایش خود را مدیریت کند. کمبود کلسیم شناخته شده است که مشکل اصلی است که بر زایش تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده است که برای مبارزه با کمبود کلسیم، گاوها قبل از زایش باید جیره اسیدی مصرف کنند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 851

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود