سطح پایین کلسیم خون با تولید شیر بالا برابر است

همانطور که تحقیقات بر گاوهای دوره انتقال ادامه دارد، سطح پایین کلسیم و تب شیر حاد به منطقه ای از تحقیقات تبدیل شدند که..

همانطور که تحقیقات بر گاوهای دوره انتقال ادامه دارد، سطح پایین کلسیم و تب شیر حاد به منطقه ای از تحقیقات تبدیل شدند که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. ولیکن، بعضی از نتایج بطور کامل اطلاعات اولیه ما را به این صورت که سطح پایین کلسیم در زمان زایش بد است را تایید نمی کنند. تعریف تب شیر ساده است. ان یک گاو خوابیده است که عموما خیلی زود بعد از زایش از سطح پایین کلسیم رنج می برد. این گاوها خیلی سریع به درمان با تزریق داخل رگی کلسیم واکنش نشان می دهند. گاوهایی که از کمبود کلسیم تحت حاد رنج می برند، گاوهایی با سطح پایین کلسیم هستند که ظاهری طبیعی دارند. انها نشانه های کلینیکی ندارند بنابراین تحت حاد است. پس چگونه ما دامنه طبیعی گاوها با میزان نرمال و غیرنرمال کلسیم را تعریف کنیم؟ بسیاری از منابع که قبلا استفاده شده است بر اساس متوسط سطح کلسیم خون گاوهای نرمال و سلامت تازه زا بوده اند. اکنون می دانیم که هنگام جمع آوری داده ها از گاوهای مدرن و پرمصرف، مکان برای تنظیم دقیق این محدوده ها وجود دارد.

همه گاوها مشابه نیستند

در عمل می توان گاوهایی را یافت که دارای کلسیم خون آنقدر کم هستند که نباید بایستند و برخی دیگر که ممکن است تحت بالینی تلقی شوند و در واقع علائم ضعف را نشان می دهند. بدیهی است، همانطور که با فیزیولوژی گاوها کار می کنید، متغیرهای زیادی وجود دارد. آنچه ما می دانیم این است که کمبود کلسیم بلافاصله پس از زایش با بیماری آینده ارتباط ندارد. این برخلاف تصور ما است. بر اساس اصول اولیه ما فکر می کنیم که کلسیم کم بد است، اما در واقع داده ها نشان می دهند که گاوهایی که دارای کلسیم خون پایین هستند (در دام های تحت بالینی و نه در گاوهای زمین گیر بالینی) بلافاصله پس از زایش بیشترین شیر را تولید می کنند. بنابراین کلسیم پایین برابر با تولید زیاد است. اگر کمی به این فکر کنیم، در واقع منطقی است. کلسیم زیادی در شیر وجود دارد (حدود 56 گرم در 45 کیلو شیر)، بنابراین گاوهایی که بیشترین تولید را دارند، کلسیم را از بدن برای تأمین شیر بسیج می کنند. 

کمبود کلسیم تنها در مواقعی بد است که گاو نتواند طی چند روز پس از زایش، سطح کلسیم را به حد طبیعی برساند. بنابراین، اگر او با کلسیم کم زایش کند اما بتواند میزان مصرف ماده خشک (و دریافت کلسیم) خود را افزایش دهد و به سرعت سطح خون را به حد طبیعی برساند، هیچ پیامد منفی وجود ندارد. گاوهایی که طی یک یا دو روز نتوانند به سطح کلسیم طبیعی خود بازگردند، داستان متفاوتی است. اینها گاوهایی هستند که بیشتر در معرض خطر بیماری های انتقالی مانند متریت و جابه جایی شیردان و همچنین کاهش تولید شیر هستند. بنابراین در مرحله اول چگونه می توان از کمبود کلسیم خون جلوگیری کرد؟ تعدادی استراتژی موفق وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد و مقرون به صرفه باشد.

جیره های DCAD : استفاده از نمک های آنیونی یک استراتژی تغذیه ای است که سال ها در مورد آن تحقیق و استفاده شده است. البته، این کار مدیریت بیشتری را به صورت اندازه گیری معمول pH  ادرار گاو در دوره انتظار زایش و تنظیمات احتمالی جیره لازم دارد، اما مزایای آن در بیشتر گله ها به خوبی اثبات شده است. این جیره ها با اسیدی کردن گاو که باعث ذخیره کلسیم در بدن در زمان زایش می شود، از تب شیر جلوگیری می کنند.

جیره های متصل شونده به کلسیم یا با کلسیم کم: با در دسترس بودن مکمل های خوراکی جدید متصل شونده به کلسیم، به نظر می رسد این گزینه جایگزین موفقی برای روش DCAD باشد. در اینجا مفهوم این است که با تغذیه کم کلسیم در مدت زمان انتظار زایش، متابولیسم گاو به حال جذب کلسیم از منابع بدن در می اید. این فرآیند به جلوگیری از کاهش کلسیم خون بعد از زایش کمک می کند.

مکمل خوراکی کلسیم: نتایج تعدادی از آزمایش های بزرگ تاثیر استفاده از بولوس کلسیم را بر سلامت، تولید و سود نشان داده است. به طور کلی، پروتکل با بیشترین بازده اقتصادی، خوراندن تمام گاوهای بالغ (شیردهی بالاتر از یک) در زمان زایش و تلیسه هایی با نمره بدنی بالا (> 3.5) و یا طول ابستنی بالا است (بالاتر از 277 روز).  اگر این استراتژی در گله اجرا شود، سود خالص محاسبه شده 72 دلار برای هر گاو است.

به گاوهای ایستاده تزریق داخل وریدی نکنید

ارزیابی وضعیت کلسیم خون پس از مصرف مکمل کلسیم خوراکی، زیر جلدی و وریدی در گاوهای تحت بالینی (ایستاده) در چند مطالعه ارزیابی شده است. از این داده ها مشخص شده است که ما نباید به گاو ایستاده کلسیم تزریقی بدهیم زیرا کلسیم را بیش از حد تامین می کند و در واقع گاو دفع کلسیم خود را افزایش می دهد تا از شر مقدار اضافی آن خلاص شود. کلسیم خون در واقع پایین تر از میزان قبل از درمان است. ثابت نشده است که مکمل های خوراکی کلسیم این اثر را دارند. البته، گاو مبتلا به تب شیر به کلسیم داخل وریدی نیاز دارد. با ادامه تحقیقات و به دست آوردن اطلاعات بیشتر، قادر به تنظیم دقیق توصیه ها و شناسایی گاوهایی خواهیم بود که بیشترین بهره را از درمان خواهند برد. اما با استفاده از استراتژی های موجود برای جلوگیری از درمان هیپوکلسیمی مانند تنظیم جیره، استفاده از مکمل های خوراکی و بلوس های کلسیم، می توانیم خطر ابتلا به این بیماری مهم دوره انتقال را کاهش دهیم.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1264

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود