روشنایی می تواند تأثیر عمده ای در تولید شیر داشته باشد

مانند همه پستانداران، گاوهای شیری نیز از میزان نوری که هر روز دریافت می کنند تأثیر می پذیرند. تغییرات فصلی در طول روز ..

 مانند همه پستانداران، گاوهای شیری نیز از میزان نوری که هر روز دریافت می کنند تأثیر می پذیرند. تغییرات فصلی در طول روز نیز می تواند تأثیر مهمی در تولید شیر داشته باشد ، از 25/2 کیلو در روز در شمال ایالات متحده تا 5/3 تا 4 کیلو در روز در جنوب امریکا.

کوین هارواتین، فیزیولوژیست تغذیه گاوهای شیری از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید، تغییر در ساعات نور و طول روز به حیوان این امکان را می دهد که تغییرات محیط خود را پیش بینی کند. وی می گوید، تغییر فصلی نور طبیعی، از 16 به 18 ساعت نور در بهار به 8 تا 10 ساعت در زمستان، می تواند 5 تا 10 درصد بر تولید شیر تأثیر بگذارد. در نتیجه، تولید شیر در آوریل بیشترین و در سپتامبر کمترین است. وی می گوید: اگر گاوها در زمستان خشک باشند، تأثیر روزهای کوتاه مدت می تواند منجر به افزایش رشد بافت پستانی در دوره خشکی شود. هارواتین می گوید: هیچ داده ای در مورد چگونگی مدیریت این مسئله وجود ندارد. احتمالاً بهترین روش، مدیریت دوره نوری است.

مهم است بدانیم که گاوها به عنوان بخشی از دوره شبانه روزی طبیعی خود، به یک دوره تاریکی احتیاج دارند. روشنایی مداوم نور، به ویژه در گاوداری های بزرگ که شبانه روزی کار می کنند، می تواند مشکل ساز باشد. حتی اگر فری استال ها در شب تاریک باشند، آلودگی نوری که از شیردوش و محوطه انتظار شیردوشی یا چراغ های مخصوص مسیرها برای تمیز کردن راهرو خوراک یا هل دادن خوراک می تواند ساعت داخلی گاوها را مختل کند.

البته که ما می خواهیم کارایی شیردوشی و گله را به حداکثر برسانیم، اما 5 تا 10% شیر بیشتر چه ارزشی دارد؟ شاید بتوانیم چند ساعت در طول شب شیردوشی را تعطیل کنیم تا بتوانیم این افزایش عملکرد را داشته باشیم.

زمان توزیع خوراک نیز حیاتی است. ارائه خوراک تازه مصرف ماده خشک را تحریک می کند. اما همچنین می تواند باعث تغذیه شلختهslug feeding  شود که به نوبه خود ممکن است باعث کاهش سلامتی شکمبه شود.

هارواتین می گوید: اطمینان حاصل کنید که هنگام بازگشت گاوها از سالن شیردوشی، خوراک در دسترس باشد، اما توزیع خوراک تازه 2 تا 3 ساعت قبل یا بعد از دوشش ممکن است باعث افزایش زمان مصرف خوراک در طول روز شود.

همچنین مراقب تغذیه اواخر بعد از ظهر و عصر باشید. تغذیه شبانه واقعاً مرا می ترساند، زیرا باعث می شود که slug feeding با مصرف زیاد خوراک در شب انجام شود و سپس در طول روز مصرف کم شود. تغذیه صبح زود احتمالا ایمن تر باشد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1250

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود