پنج مرحله برای تعداد سلول های سوماتیک پایین

مشخص است که کیفیت شیر در چند دهه گذشته بسیار بهبود یافته است. در واقع ، سوابق DHI نشان می دهد که میانگین کشوری برای ...

 مشخص است که کیفیت شیر در چند دهه گذشته بسیار بهبود یافته است. در واقع ، سوابق DHI نشان می دهد که میانگین کشوری برای شمارش سلول های سوماتیک از 304000 سلول در میلی لیتر در سال 1995 به 191000 سلول در میلی لیتر در سال 2018 کاهش یافته است. کاهش کلی تقریبا 37 درصد در 23 سال.

البته عوامل مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها برای بهبود کیفیت شیر تشکر کنیم. اسایش بهتر گاو، دستورالعمل های آموزش شیردوشی و درمان باعث کاهش ورم پستان در گاوداری ها شده است.

وقتی فکر می کنیم، هر یک از این عناصر به یک دلیل اصل برمی گردند: درک دقیق اینکه سلول های سوماتیک و ورم پستان چیست، به ما کمک کرده است که یاد بگیریم چگونه این عفونت ها را به بهترین شکل کنترل کنیم. تحقیقات در مورد ورم پستان در گذشته خیلی پیشرفت کرده است و در وبینار اخیر شورای ملی ورم پستان، جی اریک هیلرتون J. Eric Hillerton  بیان کرد که چگونه می توانیم امروز از این نتایج بهره مند شویم.

در سال 1971، آزمایشات مزرعه ای ورم پستان به طور عمده در ایالات متحده و انگلستان منجر به تدوین برنامه پنج مرحله ای شد که احتمالاً هنوز (حداقل به طور غیررسمی) با آن آشنا هستیم تا به کنترل تعداد سلول های سوماتیک در مزرعه کمک کند. آن شامل:

  1. ازمایش ماشین شیردوشی
  2. نظافت سرپستانک
  3. درمان گاوهای خشک
  4. درمان گاوهای با ورم پستان حاد
  5. حذف گاوها با ورم پستان مزمن

چگونه این مراحل هنوز رایج هستند و چگونه تغییر کرده اند؟ به گفته هیلرتون، برخی از انعطاف پذیری های مدرن با این استراتژی ها ابزارهای ارزشمندی را برای تولید سالم ترین شیر ایجاد می کند.

  • 1-بررسی دستگاه شیردوشی: هیلرتون معتقد است که اگر بهداشت یا نگهداری نامنظم باشد، تجهیزات سالن شیردوش اغلب علت شماره یک عفونت در گاوداری ها است. اطمینان از عملکرد دستگاه در هر 1000 تا 1200 شیردوشی مهم است، مهماست که بدانیم که سیستم خلا به سرپستانک آسیب نمی رساند و شستشو در دمای مناسب در حال اجرا است. با وجود فن آوری ها و سیستم های جدید در سالن های شیردوش هر ساله، دامدارها باید در مورد چگونگی عملکرد مناسب و ایمن تجهیزات به صورت روزانه آگاه باشند.
  • 2-نظافت پستانک Teat dipping: ما می دانیم که نمی توان تأثیر خوب نظافت پستانک را در پاکسازی پستانک ها از باکتری و جلوگیری از عفونت کم دانست. از سال 1971 ، predips مورد استفاده گسترده تری قرار گرفته است علاوه بر postdips. انتخاب محصولی مناسب و آموزش روش های خوب نظافت بسیار حیاتی است. این قسمت جایی است که اکثر مزارع در آن به خوبی عمل می کنند.
  • 3-درمان گاو خشک: این بخش حداقل در چند سال گذشته بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا انتخابی تر شده است. نرخ ورم پستان در دهه 1970 بطوری بود که باعث نیاز به درمان هر چهار کارتیه هر گاو را با آنتی بیوتیک در زمان خشک کردن می شد، اما این موضوع دیگر درست نیست زیرا فقط 60 درصد گاوها وقتی خشک می شوند دچار عفونت هستند. در دنیای مقاومت آنتی بیوتیکی امروز، فقط استفاده از teat sealant می تواند گزینه درمانی منطقی باشد. هر مزرعه باید وضعیت ورم پستان حال حاضر خود را ارزیابی کند تا مشخص کند بهترین برنامه چیست.
  • 4-درمان موارد بالینی: به یک روش مشابه، درمان آنتی بیوتیکی برای گاوهای بیمار تغییر کرده است. هنوز هم می خواهیم در صورت امکان موارد بالینی را درمان کنیم، اما با استفاده از کشت شیر، می توانیم ایده بهتری برای چگونگی مبارزه با عامل بیماریزا در هر مورد داشته باشیم. باز هم، کاهش استفاده از آنتی بیوتیک و درمان موثر می تواند باعث بهبود گاوهایی شود که ورم پستان دارند.
  • 5-حذف گاوها با ورم پستان مزمن: حذف گاوهای مشکل دار از گله اکنون همانند ده ها سال قبل است. شاید اکنون بتوانیم سخت گیرتر شویم. هیلرتون توصیه می کند دام هایی که بیشتر از سه بار آلوده بودند را از بین ببرید. این دام ها با بیماری مزمن ممکن است باعث مسائل بیشتری شوند و معمولاً درمان آنها نتیجه ای ندارد.

کیفیت خوب شیر چیزی است که همه باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم و در روند صحیحی قرار داریم. هیلرتون گفت: بسیاری از دامدارها کارهای خود را به خوبی انجام می دهند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1163

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود