چگونه استفاده از گاوهای گوشتی عملکرد تولیدمثلی گله شما را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده است که اگرچه هنوز اسپرم های سکس نشده فروش بالایی دارند اما محبوبیت آن هر روز کمتر می­شود.

کمتر از یک دهه پیش، زمانیکه یک گاو فحل می شد، از اسپرم های عادی یا سکس شده می شد برای تلقیح آن استفاده کرد. نه مرتبه از ده بار آن، دامدارها از اسپرم های سکس نشده استفاده می کردند. امروزه، ولیکن، تحقیقات نشان داده است که اگرچه هنوز اسپرم های سکس نشده فروش بالایی دارند اما محبوبیت آن هر روز کمتر می­شود.

ویکتور کابررا می گوید که دامدارها امروزه انتخاب های بیشتری برای تلقیح دارند، و حدود 40 درصد دامدارها از اسپرم های سکس شده یا گوشتی استفاده می کنند.

 

دلیل محبوبیت اسپرم گوشتی

چرا استفاده از اسپرم گوشتی یک مرتبه محبوب شد؟ احتمالا این موضوع به علت ارزش پایین گوساله های نر گاوهای شیری، هزینه بالای پرورش تلیسه و تعداد بالای تلیسه ها است. اینها دلایل نسبی هستند که دامدارها مورد توجه قرار می دهند تا دام ها را با اسپرم گاو گوشتی تلقیح کنند، البته مهم است که با سرعت زیاد از اسپرم های گاو گوشتی در گاوهای شیری استفاده نکنیم.

 

تصمیم گیری برای تلقیح

طبق نظر کابررا، تصمیم گیری برای تلقیح اسپرم گوشتی به گاو شیری بستگی به عوامل زیادی دارد. سه دلیل مهم شامل تعداد تلیسه های مورد نیاز برای گله، ارزش اقتصادی گوساله ها و عملکرد کلی اسپرم است.

علاوه بر این، روش های انتخاب اسپرم باید به عملکرد تولیدمثلی گله بستگی داشته باشد. هرچه عملکرد تولیدمثلی بهتر باشد استفاده از اسپرم گاو گوشتی امکان بیشتری دارد. شرایط بازار نیز عاملی اصلی است زمانیکه برای استفاده از اسپرم گاو گوشتی تصمیم گرفته می شود که آیا این کار گزینه ای مناسب است یا نه. استفاده از اسپرم های گوشتی سود بیشتری دارند زمانیکه با استفاده از اسپرم سکس شده برای گاوهای برتر گله ترکیب می شوند. زمانیکه ما از این روش ها همزمان استفاده می کنیم، پیشرفت گله را بهبود می بخشیم. گله های با تولید و عملکرد تولیدمثلی بهتر از این روش ها استفاده می کنند.

 

فهم صنعت گاو گوشتی

جابه جایی از صنعت گاو شیری به گاو گوشتی مانند انتقال کامل است. این موضوع برای دامدارهای شیری سخت است تا سیستم ها، بازار و تقاضا و اصطلاحات صنعت گاو گوشتی را درک کنند.

در این حالت شما دیگر دامی را برای تولید شیر پرورش نمی دهید. شما دامی را تولید می کنید که باید نیازهای صنعت گوشت را برطرف کند. این موضوع بدین معنی است که چندین نفر واسطه وجود دارند قبل از اینکه گوشت به دست مشتری برسد.

با فرض اینکه شما می خواهید وارد صنعت گاو گوشتی شوید، مهم است که درک کنید که خریداران چه توقعاتی از دام های دورگ شیری و گوشتی دارند. اگر شما می خواهید این دام ها را به مراکز پرورش گوساله بفروشید شرایط مشخصی را باید داشته باشید. آنها باید سالم باشند و آغوز خورده باشند و قادر به ادامه زندگی باشند تا انتهای دوره که فروخته می شوند.

همچنین بعضی از مراکز پرورش گوساله تاریخچه ژنتیکی دام را نیز می خواهند. در مقایسه، مراکز پرورش گاو گوشتی دام هایی می خواهند که در شکل، وزن، و اندام یکسان باشند. آنها دام هایی می خواهند که خوب رشد کنند و کارایی خوبی داشته باشند.

همراه با آن، بعضی از پرواربندی ها بخصوص در منطقه Midwest امریکا، به دنبال دام هایی هستند که اطلاعات ژنتیکی داشته باشند. پرواربندی های بزرگ دام ها را بر اساس توانایی ژنتیکی آنها برای رشد و خصوصیات لاشه می خرند. زمانیکه صحبت از استفاده از ژنتیک می شود، گاوداری های شیری خیلی جلوتر از گاوداری های گوشتی هستند.

 

استانداردها را کسب کنید

به منظور تامین نیازهای صنعت گاو گوشتی، دامدارهای شیری باید بتوانند استانداردهای این صنعت را کسب کنند. هدف باید تولید یک لاشه دو رگ باشد که شکل، ضخامت و ماربلینگ مشابه داشته باشند. دورگ های شیری زمانیکه میخواهند به استانداردها برسند دچار چالش هستند، اول به این دلیل که سخت است تا نرهای گوشتی مناسب را پیدا کنید که برای استفاده در گاوهای شیری به منظور تولید نتاج مناسب، ژنتیک ایده ال داشته باشند. ما باید از نژادهای گوشتی استفاده کنیم که به دام ها ماربلینگ و ماهیچه اضافه کنند و رشد مناسب و کارایی خوب داشته باشند. ما نمی توانیم این دام ها را فقط با نگاه کردن به دام ها یا شنیدن از دیگران انتخاب کنیم. باید از اطلاعات ژنتیکی آنها استفاده کنیم. خوشبختانه، کمپانی های تولید کننده اسپرم و دانشگاه ها این نیازها را تشخیص دادند و بر روی آن کار می کنند تا نرهای گوشتی مناسب برای استفاده در صنعت شیری را تشخیص بدهند.

 

آینده پایدار

استفاده از اسپرم گوشتی در حال محبوب شدن است. تحقیقات دانشگاه ویسکانسین نشان داد که در سال 2019، 5/20 درصد هلشتاین ها در ویسکانسین با اسپرم گوشتی تلقیح شدند، 2/19 درصد با اسپرم سکس هلشتاین و 3/60 درصد باقیمانده با اسپرم های رایج هلشتاین تلقیح شدند. این نتایج کاملا متفاوت است نسبت به ده سال گذشته که فقط 5/0 درصد از هلشتاین های ویسکانسین با اسپرم گوشتی تلقیح می شدند (نمودار پایین). 

پیش بینی شده است که مصرف گوشت تا ده سال آینده کمی کاهش یابد، اما جمعیت در دهه آینده افزایش می یابد. این موضوع بیشتر از کاهش نسبی مصرف گوشت گاو است، و بنابراین تقاضا برای گوشت گاو افزایش می یابد. این موضوع باعث افزایش قیمت این محصول در بازار نیز می شود. اگر ما می خواهیم که برای مدت طولانی در صنعت تولید گوشت گاو باقی بمانیم، باید نیازهای این صنعت را تامین کنیم.

هدف تلقیح اسپرم گوشتی به شیری افزایش سود دامداری های شیری است. عموما، گوساله های دورگ ارزش بیشتری دارند نسبت به گوساله های شیری خالص، بنابراین این توانایی را دارند که هزینه خرید اسپرم گوشتی را با سود بیشتر جبران کنند. ولی مهم است که مطمئن شوید که کارهای مناسب این امیزش را قبلا انجام داده اید. شما نمی توانید این کار را انجام دهید و فکر کنید که ثروتمند شده اید. بله شما می توانید سود بیشتری ببرید البته اگر برنامه داشته باشید که نیازهای صنعت را براورده کنید.

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1525

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود