درمان گاوهای مبتلا به ورم پستان بالینی در 51 گله گاو شیری ویساکانسین

از ترکیبات ضد میکروبی (Antibiotics) غالباً برای درمان گاوهای مبتلا به ورم پستان استفاده می شود و مطالعات اندکی برای بررسی راه کارهای جدید مقابله با ورم پستان در مزارع بزرگ گاو شیری در آمریکا انجام شده است. هدف از این مطالعه بیان شیوه های درمانی عملی ورم پستان گاوها در گله های بزرگ شیری منطقه ویسکانسین بود.

درمان در 747 گاو که از خود علائم خفیف، متوسط و یا شدید ورم پستان را در 51 مزرعه پرورش گاو شیری در منطقه ویسکانسین نشان داده بودند، انجام شد و اطلاعات حاصل از آن ثبت گردید. نمونه شیر از کارتیه های تحت تاثیر قرار گرفته برای آنالیز میکروبیولوژیکی در زمان شروع به ابتلا به ورم پستان بالینی و 14 تا 21 روز بعد از پایان درمان جمع آوری شد. گاوها بر اساس دستورالعمل مختص به هر فارم مورد درمان قرار گرفتند. نوع دارو و دوز استفاده از آن برای درمان هر مورد ثبت شد. در میان تمام گله ها، 5 آنتی بیوتیک داخل پستانی (IMM) (آموکسی سیلین، هتاسیلین، پیرلیمایسین، ceftiofur و cephapirin) برای درمان گاوهای مبتلا به ورم پستان بالینی استفاده شده بود. از 712 گاو با اطلاعات درمانی کامل، 71.6 درصد با آنتی بیوتیک های داخل پستانی با ceftiofur به تنهایی و یا در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک ها ( آنتی بیوتیک های داخل پستانی و یا سیستمیک توصیه می شود) درمان شدند. گاوهایی که علائم شدید ورم پستان بالینی را از خود بروز دادند، 43.8 درصد از آن ها با آنتی بیوتیک های داخل پستانی به همراه آنتی بیوتیک های سیستمیک به صورت همزمان درمان شده بودند. در تمام گاوهای تحت درمان قرار گرفته 23.1 درصد از آن ها تحت درمان مجدد قرار گرفتند ( با استفاده از آنتی بیوتیک های داخل پستانی، سیستمیک و یا هر دوی آن ها) بدلیل اینکه به درمان اولیه پاسخی نشان ندادند.
اکثر درمان های اعمال شده با آنتی بیوتیک های داخل پستانی با تشخیص گاوهایی که از طریق میکروبیولوژیکی انجام شده بود، انجام شد، نه رشد (34.9 درصد) یا اشرشیا کلی (27.2 درصد). نیمی از گاوهایی که ورم پستان بوجود آمده توسط E.coli را تجربه کرده بودند با استفاده از آنتی بیوتیک های سیستمیک درمان شدند، در مقابل تنها 6.8 درصد از گاوهایی مبتلا به ورم پستان ناشی از استافیلوکوکوس کوآگولاز منفی، تحت درمان قرار گرفته بودند، درمان شدند. این تضاد بوجود آمده با دستورالعمل های FDA که اجازه نمی دهد که درمان با استفاده دوز بالاتر از سطوح اعلام شده برروی لیبل با استفاده از سولفانامیدها انجام شود، در مجموع 22 گاو از 8 فارم با استفاده از sulfadimethoxine به تنهایی و یا در ترکیب با اکسی تترا سایکلین انجام شد. داروهای ضد میکروبی در تمام گله ها مورد استفاده قرار گرفت و خیلی از گاوها نیز با میزان بیشتر از سطح توصیه شده برروی لیبل دارو مورد درمان قرار گرفتند. فرصت های بزرگی برای بهبود و درمان ورم پستان در گله های بزرگ وجود دارد، اما استفاده از روش های تشخیصی بیشتری برای ارائه یک درمان، لازم است. دامپروران و دامپزشکان باید با یکدیگر برای ایجاد یک پروتوکل مبتنی بر نیازهای گله با در نظر گرفتن کاهش و استفاده نامناسب و بیش از حد آنتی بیوتیک ها همکاری لازم را انجام دهند.

 

رفرنس

Oliveira, L and  Ruegg, P.L. 2014. Treatment of clinical mastitis occurring in cows on 51 large herds in wisconsin. J. Dairy Sci. 97:1-11.

  • تعداد بازدید: 10074

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود