اندازه تلیسه را در طراحی جایگاه مورد توجه قرار دهید

در ساخت جایگاه جدید و یا بازسازی یک ساختمان قدیمی جزئیات خاصی وجود دارد که نباید از آن غافل شد

در ساخت جایگاه جدید و یا بازسازی یک ساختمان قدیمی جزئیات خاصی وجود دارد که نباید از آن غافل شد. دیوید بالبیانDavid Balbian ، متخصص گاوهای شیری، توصیه‌های خود را به اشتراک گذاشت.

اولین توصیه: ما باید تلیسه ها را با توجه به اندازه گروه بندی کنیم و نه سن. و ما باید اندازه استال ها، گردن گیرها و .. را با اندازه تلیسه تطبیق دهیم.

بالبیان گفت: یک تلیسه 136 کیلوگرمی به استالی با پهنای 76 سانتیمتر نیاز دارد. یک تلیسه 500 کیلوگرمی باید دارای استال با پهنای 106 سانتیمتر باشد.

فضای خوراک خوردن نیز باید با دام رشد کند. به عنوان نمونه، بالبیان گفت كه یک تلیسه 3 یا 4 ماهه فقط به 30 سانتیمتر آخور احتیاج دارد، در حالی كه یک تلیسه 12 تا 24 ماهه به 56 سانتیمتر نیاز دارد.

فضای ناکافی آخور منجر به رفتار تهاجمی و رقابتی بین دام‌­ها می­‌شود، که می‌­تواند منجر به صدمات بیشتر شود و تلیسه‌­ها پشت آخور بمانند بنابراین بعد از مشخص شدن اینکه چه تعداد تلیسه نیاز دارید، باید به سراغ فضای کافی برای آن ها بروید.

وی خاطرنشان کرد: به جلو راندن خوراک نیز مهم است. متخصصین سم متوجه شدند که به دلیل تلاش برای رسیدن به خوراک و فشار آوردن در جلوی آخور بر روی اندام حرکتی، تلیسه‌­ها با مشکلات پا و سم وارد شیردوشی می‌شوند.

 Balbian توضیح داد: استخوان‌­های در حال رشد از این طریق قابل تغییر هستند و می‌­توانند روی دوام گله تأثیر بگذارند.و تولید کنندگان را تشویق کرد که به فکر روشنایی نیز باشند.

وی گفت: نور برای تلیسه به همان اندازه گاوهای شیری مهم است.

خاطرنشان کرد: نشان داده شده است که روشنایی طولانی روز باعث افزایش سرعت رشد و جذب خوراک تلیسه­‌ها می‌­شود. در مورد فضا برای هر حیوان، من می‌دانم که وسوسه انگیز است، اما از افزایش تراکم جلوگیری کنید. تلیسه ها نباید بین خوابیدن یا ایستادن انتخاب کنند به این علت که هیچ استال خالی در دسترس وجود ندارد.

جایگاه باید تمیز شود:

او تاکید می‌کند بر طراحی جایگاه ها به نحوی که بتواند بطور مرتب و به آسانی تمیز شود، به خصوص از آنجایی که این موضوع با کیفیت شیر تولیدی در آینده مرتبط است. عوامل بیماری زای محیطی بزرگترین خطر برای ورم پستان در تلیسه‌های تازه زا هستند.

جایگاه و امکانات کثیف همچنین می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی سم در آینده شود. زگیل‌های پاشنه اغلب در جایگاه‌های کثیف تلیسه ها شروع می‌شوند و به طور فزاآنده بدتر می‌شوند و در طول زندگی بر گاو تأثیر منفی می‌گذارد.

جلوگیری مهم است، با تمیز نگه داشتن کف جایگاه و برداشتن نخاله هایی که می‌تواند باعث صدمه به سم یا پوست شود. می‌توان حمام سم را در یک جایگاه مناسب در راهروها نصب کرد.

در مورد بستر و کف جایگاه نیز اگر زبر و خشن باشد باعث آسیب به سم می­‌شود. شیاردار کردن بعد از اینکه بتون سخت شد یک روش برای قابل استفاده کردن کف جایگاه است.

حرکت هوا را حفظ کنید:

البته که تهویه مهم است. تهویه در جایگاه تلیسه ها مانند جایگاه گاوهای شیری چالش برانگیز نیست، به این علت که دام‌­های بالغ و شیرده حرارت زیادی تولید می­‌کنند.

اما تهویه هوای آلوده را حذف می‌­کند و آن را با هوای تمیز جایگزین می­‌کند، که برای دام و انسان مهم است.

همچنین برای کنترل دما، تلیسه های شیری می‌توانند هوای سرد را به خوبی تحمل کنند، تا زمانیکه آنها تمیز و خشک باشند و با بوران و برف در زمستان مواجه نشوند.

 تنش حرارتی بزرگترین مشکل ما است. در مورد کاهش تنش حرارتی فکر کنید و تاثیر منفی آن را حذف کنید.

 درحالیکه ساختن جایگاه جدید با تمام این خصوصیات می‌تواند ایده آل باشد، اما از لحاظ اقتصادی برای خیلی از دامدارها منطقی نیست. این بدان معنی نیست که باید کارایی پرورش تلیسه محدود شود. ما اغلب با ساختمان‌های قدیمی مواجه هستیم که مشکلات خود را دارند اما می‌توانیم با تغییراتی آنها را بهبود ببخشیم.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 2236

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود