تشخیص مشکلات گاوهای دوره انتقال

در طی ماه های گذشتهCOVID-19 مرکز توجهات همه شده است. اما حتی در این شرایط سخت نیز عوامل موثر در بهبود عملکرد دامداری‌ها

در طی ماه‌های گذشته COVID-19 مرکز توجهات همه شده است. اما حتی در این شرایط سخت نیز عوامل موثر در بهبود عملکرد دامداریها باید بررسی شوند. شرایط عادی بالاخره برخواهد گشت و اینکه گله‌های شیری آماده باشند نکته‌ای کلیدی است.

دوره انتقال یکی از حیاتی ترین دوره‌ها در چرخه زندگی گاوهای شیری است. برای موفقیت در این دوره، گاوها نیاز به توجه در چند هفته قبل و بعد از زایش دارند.

گزارش DHIA 202  شامل چندین نکته ارزشمند است برای زمانیکه مشکلات در گله ایجاد می­‌شود. با شروع تابستان و تأثیرات شناخته شده استرس گرمایی بر گاوها، برای اطمینان از عملکرد مناسب گاوهای تازه زا معیارهای خاصی را ردیابی کنید.

مشکلات سلامتی عمومی معمولا می‌تواند از دوره انتقال ردیابی شوند. اگر یک گله تولید شیر پایین و چربی شیر پایین یا تولید شیر پایین و چربی شیر نرمال را تجربه می‌کند، ممکن است که مشکل به دوره انتقال برگردد.

جدول پایین توصیه‌ها را در مورد اینکه یک گله در خطر بالا یا پایین مشکلات دوره انتقال است لیست کرده است. این اطلاعات از جدول "پروفایل مرحله شیردهی" در گزارشDHIA 202 استخراج شده است.

اگر دو شاخص از سه شاخص در گروه با خطر بالا کسب شد، باید شرایط گاوهای دوره انتقال بیشتر بررسی شود.

این موضوع شامل بررسی موارد زیر است:

1-نمره شرایط بدنی در زمان خشک کردن و بعد از زایش

2-تناسب جیره مصرفی با جیره فرموله شده

3-فضای آخور کافی بزرگتر از 76 سانتیمتر به ازائ هر گاو

جدول یک: عوامل خطرزا برای مشکلات تولیدی مرتبط با دوره انتقال

تولید شیر برای 40 و 100 رزو اول می‌تواند به شما دید بدهد که دام­‌ها چگونه در دوره بعد از زایش عمل می‌کنند. جدول فوق نشان می‌دهد که در حال حاضر چه اتفاقی در حال افتادن است. همیشه چک کنید که چه تعداد دام در 40 روز اول بررسی شده اند. این برای گله های کوچک مهم است زیرا تعداد دام بررسی شده ممکن است خیلی کم باشد.

برای مثال: یک، دو یا سه دام بیانگر وضعیت گله نیست. گاوهای شکم اول باید بطور متوسط بین 27/2 تا 29/5کیلوگرم شیر در 40 روز اول شیردهی تولید کنند. اگر این گروه این هدف را تامین نکنند، برنامه پرورش تلیسه باید بررسی شود.

ترکیب شیر می‌تواند اطلاعات بیشتری فراهم کند که چرا دام‌ها عملکرد خوبی ندارند. اگر چربی شیر در 40 روز اول شیردهی بیشتر از 4/6 درصد باشد و کاهش قابل توجه در 41 تا 100 روزگی اتفاق بیافتد، می‌تواند بیانگر از دست دادن وزن بدن باشد و اینکه ماده خشک و انرژی مصرفی کافی نیست.

گاوهای چاق در زمان زایش و مبتلا به کتوز می توانند علت این مشکل باشند.

در مواقعی که گاوها با چربی شیر کمتر از 3/4درصد شروع می کنند و در 41 تا 100 روزگی کاهش ادامه می یابد، گاوها ممکن است با وضعیتی خیلی لاغر زایش کرده باشند. اگر ماده خشک و انرژی مصرفی کاهش یابد، هم حجم و هم ترکیب شیر تحت تاثیر منفی قرار می­‌گیرد.

بررسی این اطلاعات به صورت ماهانه باید به یافتن مشکلات خیلی سریع­تر کمک کند بنابراین یک راه حل موفقیت آمیز می‌تواند به سرعت انتخاب و انجام شود.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1117

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود