تاثیر میزان رطوبت جیره گاوهای خشک با کاه بالا بر مصرف، سلامتی، و عملکرد گاوهای دوره انتقال

تاثیر افزودن آب به جیره گاوهای خشک با کاه بالا بر رفتار تغذیه ای، سلامتی و عملکرد گاوهای شیری است

موضوع این مطالعه تعیین تاثیر افزودن آب به جیره گاوهای خشک با کاه بالا بر رفتار تغذیه‌ای، سلامتی و عملکرد گاوهای شیری است. 40 گاو هلشتاین چند شکم از زمان خشک شدن (45 روز قبل از زمان احتمالی زایش) وارد طرح شدند و به دو جیره اختصاص یافتند، شامل جیره گاوهای خشک با کاه بالا (36 درصد کاه گندم، 41 درصد سیلوی ذرت، 23 درصد کنسانتره پلت، و 11/6 درصد پروتئین،Mcal/kg  1/35انرژی خالص شیردهی).

1-بدون آب (20 گاو، ماده خشک : 53/4%)

2-آب اضافه شده برای کاهش 10 درصدی ماده خشک (20 گاو، ماده خشک = 45/4 درصد).

بعد از زایش، تمام گاوها جیره‌ای مشابه دریافت کردند (45/2 درصد ماده خشک، 14/9 درصد پروتئین، Mcal/kg 1/68 انرژی خالص شیردهی) و برای 28 روز تغذیه شدند. ماده خشک مصرفی، رفتار تغذیه، و فعالیت نشخوار به صورت اتوماتیک رکورد برداری شدند.

نمونه­‌های خوراک تازه و پس آخور برای تعیین جداسازی هفته ای دو بار جمع شدند. سیستم 4 الکی برای جداسازی خوراک به 4 بخش استفاده شد:

بلند (>19 mm)

متوسط (<19, >8 mm)

کوتاه (<8, >4 mm)

ریز (<4 mm)

 

گاوهای مصرف کننده جیره مرطوب نسبت به گاوهای کنترل خوراک بیشتری در دوره خشکی خوردند(کنترل=13/4،جیره مرطوب=Kg/d 14/2)،اما نشخوار(کنترل=522/2،جیره مرطوب=min/d 518/5)بین تیمارها تفاوتی نداشت. گاوهای مصرف کننده جیره مرطوب نسبت به گروه شاهد خوراک خود را سریع­تر مصرف کردند(کنترل=0/08،جیره مرطوب=Kg of DM/min 0/09).

بدون توجه به تیمار، گاوها بر علیه قطعات بزرگتر جداسازی کردند، اما گاوهای مصرف کننده جیره خشک جداسازی بیشتری بر علیه این قطعات کردند(کنترل=81/1، جیره مرطوب=94/9%)گاوهای مصرف کننده جیره شاهد نسبت به گاوهای مصرف کننده جیره مرطوب تمایل داشتند تا بیشتر به نفع قطعات با اندازه متوسط جداسازی کنند(کنترل=105/0،جیره مرطوب=104/2%).

مصرف ماده خشک و رفتار تغذیه‌ای بعد از زایش بین تیمارها تفاوتی نداشت. گاوهای مصرف کننده خوراک مرطوب نسبت به گاوهای مصرف کننده جیره خشک در 7 روز اول بعد از زایش شدت کاهش کمتری درpH  شکمبه داشتند.

نتایج پیشنهاد می­‌کند که افزایش رطوبت جیره­‌های با کاه بالا در دوره خشکی، با افزودن آب، ممکن است مصرف را بهبود ببخشد و جداسازی را بر علیه قطعات بلند جیره کاهش بدهد، که ممکن است یکنواختی مصرف مواد مغذی در دوره خشکی و سلامت بیشتر شکمبه را در اوایل زایش بهبود ببخشد.

افزایش رطوبت جیره گاوهای خشک با کاه بالا، با افزودن آب، ماده خشک مصرفی را در دوره خشکی بهبود می­‌بخشد، که باعث کاهش جداسازی می‌­شود، و یکنواختی ماده خشک مصرفی را در هفته منجر به زایش حفظ می‌­کند. در طول هفته اول پس از زایش، گاوهایی که قبلا جیره با رطوبت بالا مصرف کرده بودند pH شکمبه بالاتر و با ثبات­‌تری داشتند.

نهایتا، این نتایج تایید می­‌کند که کاهش ماده خشک جیره گاوهای خشک با کاه بالا تاثیر مثبتی بر مصرف و رفتار تغذیه‌ای گاوها در طول دوره خشکی ، و نیز سلامتی شکمبه بعد از زایش دارد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

   

 

  • تعداد بازدید: 1249

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود