بقای گوساله و تولید شیر آینده وابسته به تغذیه آغوز است

تغذیه آغوز یک نکته مدیریتی است که یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامت و بقای گوساله در دو ماه اول زندگی

مطالب زیادی در مورد اهمیت تغذیه گوساله­‌های تازه متولد شده با میزان کافی از آغوز با کیفیت بالا در زمان کوتاهی بعد از تولد نوشته شده که کاملا درست است. تغذیه آغوز یک نکته مدیریتی است که یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامت و بقای گوساله در دو ماه اول زندگی و همانطور که الان می دانیم تولید شیر آینده آن است. پیشنهاد برای نژادهای بزرگ جثه، تغذیه 4 لیتر آغوز با کیفیت در دو ساعت اول زندگی است که از یک گاو خوب تغذیه شده با استفاده از دستگاه­‌های شیردوش تمیز و ضدعفونی شده دوشیده شده باشد. اما چرا دانشمندان و مشاوران بطور مداوم این سفارش‌­ها را می­‌کنند؟ با فهم بهتر از اینکه چه چیزی پشت این توصیه‌­ها است، ما می توانیم به کسانی که وظیفه نگهداری از گوساله‌­ها را دارند، کمک کنیم تا اهمیت پروتکل­‌ها و پیامدهای آنها را درک کنند.

چرا گوساله‌­ها بدون آنتی بادی بر علیه بیماری­‌های رایج متولد می­‌شوند؟

به علت ساختار جفت و دیواره رحم گاوها، آنتی بادی‌­ها بین جنین و مادرش مبادله نمی­‌شوند. به همین دلیل آنتی بادی‌ها که به عنوان ایمنوگلوبین شناخته می­‌شوند قبل از تولد از مادر به جنین منتقل نمی­‌شوند و باید خیلی سریع بعد ازتولد جذب شوند. جذب ایمنوگلوبولین‌­های مادری محافظت می‌­کند از گوساله برعلیه بیماری‌­ها تا زمانی­‌که سیستم ایمنی خودش فعال شود.

چرا باید آغوز سریعا بعد از تولد تغذیه شود؟

ایمنوگلوبین­‌ها مولکول­‌های بزرگی هستند و به فرآیندی خاص نیاز دارند تا به جریان خون گوساله جذب شوند. کارایی جذب ایمنوگلوبین‌­ها با افزایش سن گوساله کاهش می­‌یابد، و بالاترین میزان جذب در ساعت اول تولد است، و خیلی سریع با سن کاهش می­‌یابد، و بعد از 24 ساعت دیگر جذب نمی‌­شوند. بنابراین، توصیه می‌­شود تغذیه کافی آغوز در ساعت اول یا دو ساعت اول بعد از تولد یا هر زمانی سریع­تر که گوساله­‌ها امکان خوردن دارند انجام بشود.

چرا گوساله­‌ها باید 4 لیتر در وعده اول بخورند؟

گوساله­‌های هلشتاین و سایر نژادهای بزرگ در اولین وعده تغذیه باید 4 لیتر آغوز بخورند (جرزی 3 لیتر). مطالعات نشان دادند که در 4 تا 6 ساعت اول بعد از تولد، گوساله­‌های هلشتاین که 4 لیتر در مقابل 2 لیتر آغوز دریافت می­‌کردند، در اولین شیردهی تولید شیر بالاتری داشتند. گوساله­‌ها ممکن است تمام آغوز را در یک وعده نخورند، و باید با استفاده از لوله معدی تغذیه شوند یا در وعده دوم در مدت 6 ساعت اول تولد بخورند.

علاوه بر ایمنوگلوبولین­‌ها، آغوز حاوی مواد مغذی است که برای بقا و تنظیم دمای بدن گوساله مورد نیاز است. آغوز حاوی سطح بالاتری از مواد جامد، چربی، پروتئین، و تعداد زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در مقایسه با شیر کامل است. چندین عامل غیر تغذیه‌ای دیگر در آغوز یافت می‌شوند که برای گسترش سیستم ایمنی جهت مبارزه با تمام بیمار‌‌ی­‌ها و همچنین گسترش سلو‌ل­‌های روده مهم است، که باعث می­‌شوند تا سلول‌های روده مواد مغذی بیشتری را جذب کنند که برای افزایش تولید شیر در آینده دام مورد نیاز است.

چرا زمان دوشیدن و تغذیه آغوز تمیزی مهم است ؟

آغوز باید از پستان کاملا تمیز و در یک سطل تمیز و ضدعفونی شده دوشیده شود و تمیز ذخیره شود و با تجهیزات ضدعفونی شده تغذیه شود. تعداد باکتری زیاد در آغوز تازه یا در یخچال نگهداری شده (بیشتر از cfu/mL100000یا cfu/mL 10000کلی فرم) در جذب ایمنوگلوبولین‌های آغوز اختلال ایجاد می­‌کند. همچنین مطالعات نشان دادند که گوساله­‌هایی که از آغوز با باکتری کم تغذیه شدند، باکتری­‌های مفید در روده آنها زودتر و باکتری­‌های ایجاد کننده اسهال کمتر تجمع پیدا کردند.

چرا آغوز باید برای غلظت آنتی بادی تست بشود؟

غلظت ایمنوگلوبولین‌­های آغوز بین گاوها متغیر است. جرزی غلظت بالاتری از ایمنوگلوبین نسبت به هلشتاین دارد. گاوها با دوره خشکی کوتاه (60 در مقابل40روز) و گاوهایی که دوشش آغوز در آنها دیرتر انجام شده است غلظت کمتری از ایمنوگلوبولین دارند. بنابراین، آغوز باید برای تضمین میزان کافی از ایمنوگلوبولین تست بشود. رفرکتومتر میزان مواد جامد در محلول را اندازه گیری می­‌کند که با میزانIgGدر آغوز مرتبط است و 90 درصد یا تعداد بیشتری از نمونه­‌های آغوز باید عددی بالاتر یا مساوی 22% داشته باشند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1234

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود