منیزیم - مهمترین ماده معدنی

کلسیم مهمترین ماده معدنی در شیر است، اما منیزیم احتمالا مهمترین ماده معدنی در جیره گاوهای شیری است. چرا؟

کلسیم مهمترین ماده معدنی در شیر است، اما منیزیم احتمالا مهمترین ماده معدنی در جیره گاوهای شیری است. چرا؟ زیرا گاوها منبع ذخیره بسیار کمی برای منیزیم دارند، بنابراین آنها احتیاج به میزان کافی از منیزیم در جیره روزانه خود دارند. در مورد منیزیم به دلیل عدم بودن ذخایر کافی در بدن، امکان اشتباه در تنظیم جیره وجود ندارد.

در گلهها مشاهده گردید که گاهی اوقات گاوهای اواسط زایش دچار علائم تب شیر و زمین گیری میشوند. آزمایش خون آنها تایید میکند که آنها کلسیم کمی دارند اما همچنین منیزیم کمی نیز دارند. در چنین حالتی سطح منیزیم و پتاسیم علوفه چک شد و هیچ نکته غیرمعمولی مشاهده نشد. مکمل معدنی نیز چک شد. مشاهده شد که به علت اشتباه کارگری در آسیاب، بیشتر از نیمی از مکمل معدنی با غلات مخلوط شده است.

ما نمیدانستیم که چند وقت است که این کار در حال انجام است، اما احتمالا چند روز انجام شده بود. مکمل معدنی شامل چندین ماده معدنی کم نیاز و پر نیاز است اما، نشانههای کمبود حاد منیزیم قبل از همه مواد معدنی بروز کرد.

این‌ها بخشی از تجربیات نویسنده مقاله Rick Lundquist در مورد کمبود منیزیم است که منجر به کمبود کلسیم شده است.

منیزیم برای انجام متابولیسم طبیعی کلسیم مورد نیاز است.زمانیکه سطح منیزیم خون به کمتراز mg/dL 1/7 کاهش می‌یابد، کمبود کلسیم ثانویه در گاوها ایجاد میشود. همچنین زمانیکه سطح منیزیم خون به زیر mg/dL 1/2 میرسد، کزاز علفی یا کزاز شیردهی ایجاد میشود.

اکسید منیزیم(MgO)رایجترین منبع منیزیم برای گاوهای شیری است که هم به عنوان منبع منیزیم و هم به عنوان الکالایزر برای شکمبه مصرف می‌شود. اکسید منیزیم معمولا 54 تا 58 درصد منیزیم دارد. زیست فراهمی منیزیم در اکسید منیزیم بستگی به اندازه ذارت و محلولیت دارد که متاسفانه در منابع تجاری بسیار متنوع هستند.

کلسینیشن(Calcination) فرآیندی است که درآن سنگمگنزیت(magnesite)خام حرارت داده می‌شود تا دی اکسید کربن از آن خارج شود و اکسید منیزیم تشکیل شود. اکسید منیزیم خالص حدود 60درصد منیزیم دارد. این نوع اکسید منیزیم برای ساخت فولاد مناسب است و اما برای تغذیه دام مناسب نیست.

دکتر Jesse Goff از دانشگاه ایوا بیان میکند که بهترین نوع اکسید منیزیم برای تغذیه گاوهای شیری دارای 54-56 درصد منیزیم است. این سطح منیزیم ساختاری نرم ایجاد میکند که آب و اسید میتوانند در آن نفوذ کنند و واکنش نشان بدهند.

سولفات منیزیم(Epsom salt)منبع رایج دیگری از منیزیم است، که عمدتا برای ایجاد اسیدوز متابولیکی به گاوهای انتظار زایش داده میشود. این ماده حدودا داراری 9درصد منیزیم است، بسیار کمتر از اکسید منیزیم و زیاد خوش خوراک نیست.

کربنات کلسیم و منیزیم (%22 کلسیم و 12% منیزیم) نیز به طور گسترده ای استفاده می‌شود و خوش خوراک هستند. با کوچک تر شدن اندازه ذرات، فعالیت و در نتیجه زیست فراهمی کلسیم و منیزیم بهتر میشود.

پتاسیم رقیب جذب منیزیم است. منیزیم از دیواره شکمبه جذب می شود. پتاسیم در سطح سلولی رقابت می‌کند، و جذب منیزیم را کاهش میدهد. بر طبق یافتههای دکتر Bill Wiess ازدانشگاه اوهایو، در سطوح بالاتر پتاسیم که بطور معمول در جیره‌های نشخوارکنندگان مصرف می‌شود.جذب منیزیم می‌تواند تا حدود 50 درصد کاهش‌ یابد، مهم است که استفاده از مکملهای منیزیم را افزایش دهید.

موننسین می‌تواند به غلبه بر رقابت منیزیم-پتاسیم درگاوهای‌شیری کمک کند WiessوTobbe گزارش‌ کردندکه 360میلی‌گرم موننسین تغذیه شده در جیرههای حاوی 2/1درصد پتاسیم، جذب ظاهری منیزیم را از اکسید منیزیم حدود %25 افزایش میدهد.

ولیکن زمانیکه موننسین تغذیه شد، جذب منیزیم از سولفات منیزیم حدود30درصد کاهش یافت. چون سولفات منیزیم و موننسین عموما در گلههای انتظار زایش مصرف میشود، در این حالت غلظت منیزیم باید حدود 15درصد افزایش یابد.

چندین سال قبل یک مقاله در مورد روش بررسی ساده و سریع حلالیت منابع اکسید منیزیم توسط دکتر Jesse Goff نوشته شده است. 

این تست در زیر بیان شده است: 

تست در دسترس بودن منیزیم در منابع مختلف اکسید منیزیم
1. حدود 3 گرم از اکسید منیزیم را داخل یک ظرف بزرگ وزن کنید
2. 40میلی لیتر از محلول 5% اسید استیک (سرکه سفید) به آرامی به آن اضافه کنید. 
3. در ظرف را ببندید و آن را به خوبی برای 15 ثانیه تکان بدهید، 15 دقیقه صبر کنید، سپس مجددا 15 ثانیه تکان بدهید، سپس pH را بعد از 30 دقیقه تست کنید. 

pH سرکه حدود 2/6 تا 2/8 است و بهترین اکسید منیزیم pH را تا 8/2 بالا می آورد. بدترین نمونه pH را به 3/8 بالا می آورد. 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 2235

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود