شناخت علائم حیاتی گوساله

تا حالا متوجه شده اید که حتی گوساله هایی که می دانید مریض هستند، زمانی که به انها نزدیک می شوید به صورت موقت هم که شده

آیا تا حالا متوجه شده‌اید که حتی  هایی که می‌دانید مریض هستند، زمانی‌که به آنها نزدیک می‌شوید به صورت موقت هم که شده از جای خود بلند می‌شوند؟ دلیل این موضوع این است که گاوها از گونه‌هایی هستند که در طبیعت به عنوان شکار شناخته می شوند، و آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که اصلا بیمار و آسیب پذیر به نظر نرسند، حتی اگر واقعا حال خوبی نداشته باشند.

به همین دلیل خیلی مهم است که برای بررسی سلامت گوساله یک روش هدفمند و سازگار با دام داشته باشید، که بتوانید دام‌های بیمار را خیلی سریع در همان اوایل بیماری تشخیص بدهید، و فراتر از ارزیابی های چشمی باشد. جیلیان بوهلن(Jillian Bohlen) دامپزشک دانشگاه جورجیا آمریکا، بیان می‌کند که ارزیابی علائم حیاتی هر گوساله می تواند باعث رسیدن به این هدف بشود.

پیشنهادهای این دامپزشک برای اندازه گیری علائم حیاتی به صورت زیر است:

1- دما:

37/5تا39درجه سانتیگراد.دمای مقعد را توسط دماسنج دیجیتال اندازه‌گیری کنید،چون نسبت به نمونه های قدیمی جیوه‌ای هم خیلی سریع‌تر هستند و هم خیلی کار کردن با آن‌ها راحت تر است.

2- ضربان قلب :

100تا140ضربان در دقیقه. ضربان قلب گوسالهها عموما دو برابر گاوهای بالغ است.ضربان قلب نامنظم می‌تواند علامت بیماری باشد.ضربان قلب می‌تواند از طریق قرار دادن دو انگشت بر روی یک شریان خونی اندازه گرفته شود.شریان‌هایی که دسترسی به آنها آسان در ابتدای دم از سمت بدن و زیر فک قرار دارند.گوساله‌های خیلی مریض ممکن است اینقدر نبض ضعیفی داشته باشند که تشخیص آن سخت باشد.

دراین‌حالت،ضربان قلب را با قرار دادن یک گوشی پزشکی در پشت آرنج چپ گوساله ودر مقابل قفسه سینه اندازه‌گیری کنید.توجه داشته باشید زمانی‌که گوساله‌ها حرکت می‌کنند یا به هر دلیلی فعالیت زیاد داشته باشند، ضربان قلب آنها افزایش می‌یابد.بنابراین تلاش کنید که ضربان قلب را در حالت استراحت اندازه گیری کنید تا نتیجه دقیق بگیرید.

3- نرخ تنفس:

 30تا60 تنفس در دقیقه. یک قدم عقب تر از گوساله بایستید و بالا و پایین رفتن حفره بدنی را برای اندازه‌گیری تنفس بشمارید.برای حس کردن تنفس دست خود را در مقابل دهان یا بینی گوساله قرار ندهید، زیرا بو یا تلاش برای مکیدن باعث می‌شود تا الگوی تنفس گوساله عوض شود.

همچنین تنفس گوساله می‌تواند توسط گوشی پزشکی برای شنیدن صدای ریه وتشخیص حالت غیر طبیعی مانند صدای فس‌فس یا صداهای نابهنجار دیگر بررسی شود.نرخ تنفس بالا اغلب با تب همراه است زیرا حیوان تلاش می‌کند که خود را خنک کند.

دمای محیط بالا(25درجه)یابالاتر،مخصوصا زمانی که با رطوبت بالا همراه باشد ممکن است،باعث افزایش‌تمام‌علائم‌حیاتی‌گوساله‌ها شود،که‌این موضوع تلاش طبیعیگوساله‌ برای حفظ دمای بدن است.

درچنین شرایطی لزوما گوساله‌ها بیمار نیستند،اما قطعا نیاز دارند که از وسایل کاهنده تنش حرارتی مانند سایه بان، آب، آب‌پاش‌وفن استفاده شود.

برای کمک به گوساله‌های بیمار یا تحت تنش،پیشنهادات جیلیان بوهلن این است که وسایل زیر را همیشه همراه داشته باشید:

 گوشی پزشکی
 دماسنج
 الکترولیت‌ها برای حل کردن مشکل کم آبی بدن گوساله‌ها
 پروبیوتیک‌ها برای جایگزینی مجدد میکروب‌های دستگاه گوارش و سلامت گوساله
 محلول‌های غنی از مواد مغذی به منظور مراقبت از گوساله‌هایی‌که مواد مغذی زیادی از دست داده‌اند یا اینکه خوراک نمی‌خورند.
 افزودن ویتامین‌های Bبه‌منظور بهبود اشتها، متابولیسم و افزایش‌کارایی انرژی استفاده از این وسایل و محصولات می‌تواند به درمان گوساله‌های بیمار کمک کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 3478

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود