برآورد اقتصادی اکتی ساف (Actisaf)

برآورد اقتصادی اکتی ساف (Actisaf)

Actisaf really does work. If you haven't used Actisaf, try some…

 

امروزه نیازهای تغذیه ای گاوهای شیری (پر تولید) به عنوان یک چالش مهم در صنعت گاو شیری مطرح هستند. میزان ماده خشک مصرفی و سلامت شکمبه، اصل مهم در حفظ تعادل مکانیسم های متابولیکی و سلامت بدن گاو است که پیامد آن تولید و تولیدمثل کارآمدتر و نهایتا بهبود اقتصاد دامپروری خواهد بود. امروزه به دلیل قیمت بالای علوفه و در عین حال نیاز به دریافت بیشترین حجم تولید شیر، نیازمند استفاده از مقادیر بالای کنسانتره در گاوهای شیری هستیم که سبب مستعد شدن دام به اسیدوز (تحت حاد) شکمبه و پیامدهای ناشی از آن می شود. علاوه بر این، اسیدوز شکمبه به عنوان یک دریچه به سوی سایر بیماری ها و مشکلات در گاوهای شیری مطرح است که اصطلاحا می توان آن را Gateway disease نامید. در این بین با بهبود سلامت محیط شکمبه و حفظ ماده خشک مصرفی دام در حد مطلوب، می توان آینده ی اقتصادی گله را با تولید و تولیدمثل بهتر، تضمین نمود.

همینطور که در بالا اشاره شد، افت ماده خشک مصرفی یک اصل مهم در رخداد بسیاری از مشکلات و بیماری های مرتبط با تولید در گله های شیری است. دوره ی انتقالی (سه هفته قبل تا سه هفته بعد از زایش) از مهم ترین بازه های زمانی افت ماده خشک مصرفی و اوج گرفتن بیماری هایی نظیر کتوز و هایپوکلسمی است. کتوز سبب افت تولید شیر، پروتئین و لاکتوز می شود. به تاخیر افتادن فحلی، کاهش نرخ باروری تلقیح اول، کاهش نرخ آبستنی، افزایش کیست های تخمدانی و نهایتا حذف زود هنگام از گله، از دیگر پیامدهای آن می باشند. مطالعات نشان می دهند که یک مورد کتوز تحت بالینی حدود 300 دلار ضرر اقتصادی را به همراه دارد. همچنین هر مورد هایپوکلسمی تحت بالینی 125 دلار خسارت مرتبط با بیماری های تولید را در هر گاو به دنبال دارد. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که اگر در یک گاوداری با 100 راس دوشا، درصد رخداد سالیانه ی هایپوکلسمی تحت بالینی 30 درصد باشد و هر گاو 125 دلار هزینه رفع مشکلش باشد (خسارت مربوط به کاهش تولید شیر، افزایش وقوع کتوز و جابجائی شیردان)، خسارت وارده سالیانه 3.750 دلار می باشد؛ این رقم برابر با حدود 15 میلیون تومان (معادل قیمت 12.5 تن شیر) می باشد. این میزان در گله های بزرگ، به مراتب بیشتر است. به نحوی که در گله ای با 1000 راس دوشا، این میزان برابر با 150 میلیون تومان (معادل قیمت 125 تن شیر) خواهد بود.

از اینرو سال هاست که شرکت های تولید کننده مکمل های تغذیه ای، برای کنترل این مشکلات دست به کار شده اند. مطالعات مختلفی نشان داده اند که استفاده از مکمل های مخمری، نقش کاملا معنی داری در حفظ تعادل محیط شکمبه، افزایش ماده خشک مصرفی، بهبود تولید شیر، افزایش کفایت عملکرد تولیدمثلی و بطور کلی سلامت را در گاوهای شیری دارند. از این بین یکی از شرکت های سازنده ی مخمر مورد استفاده در گاوهای شیری، شرکت لزفر (Lesaffre) فرانسه است که مخمر زنده ی ساکارومایسس سرویزیه را تحت نام تجاری اکتی ساف (بایوساف سابق) تولید می کند.

اکتی ساف میزان ماده خشک مصرفی را تا 2 کیلوگرم در روز به ازای هر راس گاو افزایش می دهد. علاوه بر این با افزایش فعالیت باکتریایی شکمبه، تا 15 درصد پروتئین میکروبی فراهم می کند (به مراتب ارزش این پروتئین از پروتئین محصولاتی همچون پودر ماهی بیشتر است). اکتی ساف با حفظ pH شکمبه از طریق بهبود هضم باکتریایی شکمبه، توسط تحریک باکتری های مصرف کننده لاکتات، محدود کردن رشد باکتری های تولید کننده ی لاکتات و همچنین تحریک باکتری های فیبرولیتیک (افزایش هضم فیبر) عمل می کند. در pH=5.6 هضم باکتریایی شکمبه به 35 درصد افت می کند در حالیکه این میزان هضم در pH=6.4 ، 55 درصد است. اسیدوز تحت بالینی سبب افت 3-2 لیتر شیر در روز به ازای هر گاو (معادل حدود یک تن در یک دوره ی 305 روز شیردهی به قیمت 1.200.000 تومان) می شود. از اینرو یک گاوداری با 100 راس دوشا فقط از جانب افت تولید شیر، 120.000.000 تومان در سال ضرر می دهد (همین ضرر در یک گاوداری با 1000 راس دوشا به مراتب بالاتر و حدود 1.200.000.000 تومان می باشد). سایر موارد نظیر لنگش، ناکارآمدی عملکرد تولیدمثلی، حذف زود هنگام گاو و غیره نیز، هر یک وزنه ای بر اقتصاد گاوداری های شیری هستند.

تاثیر مخمر زنده بر راندمان تبدیل خوراک 15-10 درصد است که نتیجه ی آن 2-1 لیتر افزایش شیر است؛ سایر مزایا عبارتند از بهبود ترکیب شیر، باروری، امتیاز شرایط بدنی و بطور کلی سلامت دام. اکتی ساف می تواند سبب افزایش تولید شیر تا 3 لیتر در روز شود.

 

 

همچنین مطالعات نشان داده اند که اکتی ساف سبب افزایش کاملا معنی دار غلظت انسولین سرم و تمایل به افزایش پیک استرادیول در زمان قبل از تخمک گذاری می شود. همچنین اکتی ساف سبب افزایش سایز فولیکول در اوایل دوره ی پس از زایش شد. بالانس منفی انرژی می تواند با کاهش پالس های LH بر فعالیت تخمدانی تاثیر گذارد؛ به این شکل که از سرگیری فعالیت لوتئال را به تاخیر می اندازد.

 

سطوح انسولین، IGF-I، گلوکز، NEFA و کورتیزول فولیکول تخمدان، نقش اصلی در عملکرد باروری گاوهای شیری دارند. استفاده از اکتی ساف (مخمر زنده) با بهبود بالانس انرژی می تواند سبب افزایش نرخ باروری شود. همچنین یک مطالعه افزایش میزان انسولین سرم پلاسما را در گاوهای پس از زایش که تحت تغذیه با مخمر زنده بوده اند را نشان می دهد. هر چند در این مطالعه، تفاوت معنی داری از نظر آماری در میزان IGF-I سرم خون گاوها گروه کنترل و درمان مشاهده نشد.

 

موضوع بسیار مهم دیگر در نتیجه بخشی و تداوم اثر استفاده از مخمرهای زنده، میزان استفاده از آنها و مدت زمان بهره گیری می باشد. مطالعات نشان دادند که برای هر گاو در هر روز به حداقل 5 گرم در روز اکی ساف نیاز است تا اثربخشی کامل آن دیده شود. پر واضح است که در استرس هایی نظیر استرس گرمایی باید این میزان تا حتی 10 گرم در روز افزایش یابد. همچنین تا زمانی که از این مخمرها استفاده می شود، باید انتظار داشت که تاثیرات آن را ببینیم و قطع استفاده برابر خواهد بود با بازگشت به وضعیت قبلی که پیش از استفاده از مخمرها وجود داشته است. در نمودار مقابل می توانید به خوبی تاثیر استفاده از اکتی ساف بر کاهش تعداد سلول های سوماتیک (SCC) را مشاهده نمایید و به محض قطع استفاده از اکتی ساف، افزایش سلول های سوماتیک که شاخص ورم پستان (تحت بالینی) هستند، مشاهده شد.

 

 

همانطور که در بالا اشاره شد، در نمودار مقابل تاثیر میزان مصرف اکتی ساف بر بهبود pH شکمبه را مشاهده می کنید.

 

 

در طی سالیان اخیر، مطالعات زیادی در خصوص بهبود کیفیت شیر از لحاظ آفلاتوکسین ها انجام گرفته است. از اینرو از سال 2015 تا کنون مقالات ارزشمندی در خصوص اثربخشی مصرف مخمرهای زنده بر کاهش این توکسین های قارچی منتشر شده اند. مقاله ای که اخیرا در سال 2017 به چاپ رسید، نشان می دهد که استفاده از مخمر زنده ساکارومایسس سرویزیه سبب کاهش معنی دار M1 شیر گردید. اعتقاد بر این است که بین مخمر و توکسین های قارچی موجود در خوراک (در شکمبه) یک باند ایجاد می شود و متعاقبا از طریق سیستم گوارشی (مدفوع) دفع می گردد. تا به امروز مکانیسم دقیق تری از این ارتباط منتشر نشده است.

یک مطالعه در دانمارک نشان داد که استفاده از مخمر اکتی ساف در گاوهای شیری به وضوح در تولید شیر، چربی و پروتئین شیر، و بویژه سلامت گله موثر است. متعاقب استفاده از اکتی ساف، افزایش 255 لیتری تولید شیر در طول یک دوره 3 ماهه 71 پوند (حدود 350 هزر تومان) ارزش فروش بیشتر شیر را در مقابل 8 پوند (حدود 38 هزار تومان) هزینه ی استفاده از اکتی ساف در بر داشت (به عبارت بهتر به ازای هر 1000 تومان هزینه، 10.000 تومان (یک سودآوری 10 برابری) فقط از بابت افزایش تولید شیر مشاهده شد). در یک مطالعه ی دیگر با افزایش 1.5 لیتری شیر، نسبت هزینه به سود استفاده از اکتی ساف برای تولید شیر، 1 به 4 بود. یک اصل کلی وجود دارد که هر چیزی باعث افزایش بیش از 0.3 لیتر شیر در روز شود، پانسیل بازگشت مالی را دارد؛ در حالی که استفاده از اکتی ساف تا بیش از 2 لیتر افزایش تولید را به همراه دارد. علاوه بر این درآمد حاصل از سلامت گله و مزایای دیگر استفاده از اکتی ساف را نیز در نظر بگیرید که اگر به مراتب بیشتر از این سود حاصل از افزایش تولید شیر نباشد، کمتر نیست؛ زیرا همینطور که در بالا اشاره شد، استفاده از اکتی ساف سبب بهبود کیفیت شیر (چربی، پروتئین، آفلاتوکسین M1، و غیره)، بهبود باروری، بهبود سیستم متابولیسمی بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

  • تعداد بازدید: 3632

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود