چگونه از استرس سرمای در فصل زمستان در مرغان تخمگذار جلوگیری نماییم

دلایلی که می تواند موجب استرس سرمایی شود عبارتند از :

  • 1-درجه حرارت و رطوبت

    درجه حرارت مناسب برای مرغان تخمگذار 18 تا 23 درجه سانتیگراد است و بهترین درجه حرارت برای آن ها 21 درجه سانتیگراد است. زمانی که درجه حرارت به زیر 4 درجه سانتیگراد می رسد مرغان تخمگذار دچار استرس سرمایی می شوند.

    رطوبت نیز موضوع مهمی است و میزان رطوبت مطلوب نیز 50 تا 65 درصد می باشد.

  • 2-باد

    سرعت وزش باد نیز یک عامل تعیین کننده است. در شرایط وزش باد شدید پایین آمدن درجه حرارت سریعتر و بیشتر صورت می گیرد و در این شرایط استرس سرمایی هم قوی تر می شود.

  • 3-خوراک

زمانی که درجه حرارت محیط پایین می آید باید درجه حرارت سالن را بالای 10 درجه سانتیگراد حفظ کنید. در این شرایط مصرف خوراک مرغان تخمگذار بالا می رود، اما این میزان زیاد نیست. زمانی که درجه حرارت به پایین تر از 10 درجه سانتی گراد می رسد انرژی خوراک دیگر کافی نیست و در ضمن میزان ویتامین مصرف شده نیز کافی نبوده و در این شرایط استرس سرمایی رخ خواهد داد و به نحوی باعث بروز آسیب مایع می شود.

 

راهکارهای کاهش استرس سرمایی:

  • 1-نگه داشتن درجه حرارت سالن جوجه ها در درجه حرارت مناسب

    حفظ درجه حرارت سالن بالای 4 درجه سانتیگراد در فصل زمستان و پایین تر از 25 درجه سانتیگراد در تابستان مطلوب می باشد. تراکم در سالن پرورش نیز دارای اهمیت است. در نژادهای بزرگ تراکم می تواند برروی درجه حرارت و اثرات تهویه تاثیر گذار باشد و تعداد 6 تا 8 مرغ در هر متر مربع بهترین حالت می باشد و محیط پرورش را تمیز نگه دارید.

     

  • 2-عناصر و مواد کم نیاز (Microelement)

    ویتامین C نقش مهمی به عنوان یک ترکیب ضد استرس سرمای ایفا می کند. در شرایط استرس سرمایی ویتامین کافی برای استفاده وجود ندارد و مصرف ویتامین C می تواند موجب تحریک رشد شود.

     

  • 3-جنبه های تغذیه ای مرغان تخمگذار

نرخ تخمگذاری تنها تحت شرایط تغذیه کافی بهبود پیدا می کند. اضافه کردن انرژی بیشتر در خوراک می تواند موجب تحریک توانایی ضد استرس سرمایی شود. حجم خوراک می تواند به میزان مناسب افزایش پیدا کند. بنابراین باید در فصل زمستان حواستان به تغییرات آب و هوایی باشد و از آن چشم نپوشانید. اضافه کردن 10 تا 20 گرم خوراک، 1 تا 2 روز قبل از مواجه با سرما و حفظ آن برای 3 تا 5 روز مفید خواهد بود و در ضمن میزان انرژی نیز در این شرایط بهبود می یابد (112.86 تا 142.12 کیلوژول انرژی).

مواد خوراکی با چربی بالا دارای قابلیت ضد استرس سرمایی برای مرغان تخمگذار دارا می باشند. اما ترشح صفرا برای ضهم این انرژی چربی کافی نیست، در نتیجه به کبد فشار وارد می شود. اضافه نمودن نمک های صفراوی که دارای قابلیت ضد استرسی برایمرغان تخمگذار دارا می باشند، مفید است. برای اینکه مرغان تخمگذار سالمی داشته باشید، می بایست کبد مرغان تخمگذار نیز سالم باشد بنابراین باید به نحوی چربی موجود در خوراک مورد استفاده قرار گیرد تا ایمنی بالا رود و نرخ مرگ و میر کاهش پیدا کند.

  • تعداد بازدید: 2433

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود