نیترات در سیلاژ ذرت

اندازه گیری میزان نیتروژن در سیلاژ ذرت که تحت تاثیر استرس خشکسالی قرار گرفته است اهمیت زیادی دارد چون موجب آسیب وارد شدن به انسان و حیوان می شود. میزان نیترات در ذرت پرورش یافته تحت شرایط استرس خشکسالی، شدید می باشد. میزان تجمع نیترات در گیاه ذرتی که سرعت رشد آهسته دارد و میزان نیترات در خاک بالا است، افزایش پیدا می کند. سطح بالای نیترات برای حیوانات سمی است. از علائم مسمومیت با نیترات می توان به مشکلات تنفسی، از دست دادن وزن و از دست دادن اشتها اشاره نمود. توصیه شده است که میزان نیترات ایمن برای تغذیه حیوان 1000 پی پی ام است.

میزان تجمع نیترات در محصولات در اثر عواملی مثل خشکسالی، بارش تگرگ، یخ زدگی، آب و هوای ابری و عدم تعادل در استفاده از کودهای شیمیایی افزایش پیدا می کند. نیترات با اسیدهای آلی سیلاژ ترکیب شده و تولید گاز اکسید نیترات می کند. این یک گاز فرار است و به رنگ قهوه ای که استنشاق آن برای انسان و حیوان خطرناک است.

 

عوامل موثر بر تجمع نیترات در سیلو

 

در دسترس بودن نیتروژن

 

کودهای ازته، کود و یا گیاهان لگومه از مهمترین منابع نیتروژن برای ذرت هستند. فراهم بودن بیشتر نیتروژن از طریق این منابع موجب تجمع نیترات در گیاه ذرت می شود.

 

خشکسالی

 

خشکسالی شدید و طولانی مدت نیز موجب تجمع نیترات در ذرت می شود ولی شدت آن کمتر از عامل اول است. بدترین حالت این است که پس از یک دوره خشکسالی بارش باران صورت گیرد. بنابراین درو کردن ذرت که تحت شرایط خشکسالی بوده اند و در پایان دوره رشد بارش باران صورت گرفته است برداشت و دروی این محصول را به تعویق انداخته تا سطح نیترات در گیاه پایین آید.

 

آب و هوای ابری

 

روزهای ابری اغلب موجب بالا رفتن میزان نیترات می شود زیرا آنزیم هایی که نیترات را به پروتئین تبدیل می کنند در این شرایط فعالیت کمتری دارند.

 

کمبود مواد مغذی

 

کمبود مواد مغذی مانند فسفر، پتاسیم و منگنز موجب افزایش غلظت نیترات می شود.

 

سن و قسمت از گیاه

 

میزان تجمع نیترات در قسمت های قدیمی تر گیاه کمتر است. ساقه و ریشه دارای بیشترین میزان نیترات نسبت به برگ ها و یا گوشه های برگ است. بهترین روش برای کاهش سطح نیترات در سیلاژ ذرت درو کردن ذرت در ارتفاع بالاتر از سطح زمین است. برداشت از ارتفاع 6 تا 8 اینچ به نسبت 2 تا 4 اینچ می تواند نیترات را به میزان 20 درصد کاهش دهد.

راه های کاهش نیترات در سیلاژ ذرت:

 

1- سیلاژ را تا تکمیل نشدن فرآیند تخمیر از سیلو خارج نکنید. عمل تخمیر موجب کاهش سطح نیترات به میزان 30 تا 50 درصد می شود.

2- اجتناب از بکار بردن کود حیوانی یا کودهای شیمیایی در خاک های دچار خشکسالی

3- به حداقل رساندن استرس در گیاه در نتیجه کمبودهای تغذیه ای

4- درو کردن محصول در روزهای آفتابی و روشن

5- عدم برداشت محصول حداقل به مدت 3 روز پس از بارش باران پس از یک دوره آب و هوای خشک

6- برداشت از ارتفاع حداقل 6 اینچی

7- رقیق کردن سیلاژ ذرت با نیترات بالا با دانه های خوراکی و یا علوفه


  • تعداد بازدید: 4297

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود