5 روش هوشمندانه برای ذخیره پول زمانی که قیمت شیر پایین می آید

سال 2015 را می توان به عنوان سالی که حفظ سودآوری فارم های پرورش گاو شیری را به چالش می کشد نام برد. زیرا نمودار قیمت شیر رو به کاهش بوده و فروش شیر و محصولات مرتبط بدلیل عرضه زیاد با مشکل روبرو شده است. لذا راهکارهایی که بتواند بخشی از این چالش ها را کاهش دهد میتواند در تداوم این مسیر سخت مفید باشد. پروفسور مایک هاتجنس استاد دانشگاه الینویس در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود برخی از قوانین طلایی که در تغذیه گاوهای شیری حتی در شرایطی که قیمت شیر افت پیدا می کند را نباید شکست را بیان داشته است.

زمانی که قیمت شیر پایین می آید، مدیریت گله گاوهای شیری باید دوباره بررسی شود و این عمل اهمیت بسیاری دارد. در تحت این شرایط نباید کیفیت شیر افت پیدا کند. شما به عنوان صاحب گله یا مدیر دامداری مسئول کیفیت محصول واحد دامداری هستند و در مقابل آن باید پاسخگو باشید.
در زیر 5 مورد از راهکارهای مدیریتی که موجب بهبود کیفیت شیر می شود ذکر شده است:

1-    گاوها و محیط اطرافشان (محل نگهداری): گاوهای پرتولید نیاز به 11 تا 12 ساعت دراز کشیدن برروی سطح تمیز، خشک و برروی یک بستر راحت دارند. شما باید در جایگاه حضور پیدا کرده و به گاوها نگاه کنید و صدای آن ها را بشنوید. باید برای گاوها فضا کافی برای حرکت دادن راحت سر و گردن فراهم شود. برای رسیدگی به وضعیت راحتی و آسایش گاوها باید میزان تسهیلات مورد نیاز برای رفع نیازهای رفتاری و ایمنی گاوها که ممکن است موجب جراحت، لنگش یا ناهنجاری های رفتاری می شود را رفع نمود. گاوهای تمیز عملاً موجب کاهش زمان و نیروی کار صرف شده در سالن شیردوش برای دوشیدن گاو می شود.

2-    ازدحام و تراکم در گله: ازدحام بیش از حد گاو در گله موجب کثیف تر شدن گاوها و نیروی کار بیشتر برای تمیز کردن گاوها در زمان شیردوشی می شود که منجر به کاهش بهره وری در سالن شیردوش و کیفیت شیر می شود. برای هر گاو در داخل جایگاه باید یک مکان مجزا وجود داشته باشد. برای گاوها باید در حدود 14 متر فضای استراحت در بهاربند در نظر گرفته شود و هر گاو به فضایی به اندازه 75 تا 92 سانتی متر آخور و 92 سانتی متر به ازای هر 10 تا 15 راس گاو آبشخور در نظر گرفته شود. تراکم بیش از حد در گله یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده استرس برای حیوان است که موجب افزایش بروز ورم پستان، افزایش SCC و پایین آمدن کیفیت شیر می شود. که شاید لزوماً 60 تا 90 روز پس از گوساله زایی این شرایط بطور مستقیم بروز نکند.
3-    در نظر گرفتن رویه ثابت برای گاوها: عمل شیردوشی در گاوها باید روزانه در زمان مشابهی انجام شود. انجام تمامی اعمال در هنگام شیردوشی باید با در نظر گرفتن یک دستورالعمل ثابت در محیط آرام و بدون استرس انجام شود.
4-    ابزار و تجهیزات شیردوشی: شرایط قسمت انتهایی سرپستانک و سلامت آن اهمیت بالایی در حفظ کیفیت بالای شیر و کاهش بروز ورم پستان دارد. اگر شیلنگ واحد شیردوش خیلی بلند باشد امکان گره خوردن در آن بالا می رود و شیر در این شرایط می تواند آسیب ببیند در ضمن موجب افزایش مدت زمان شیردوشی هم می شود. پیچ خوردگی لاینرهای داخلی دستگاه خرچنگی، نکهداری ضعیف از خرچنگی وجود زایده ها و شکاف هایی گازگیر، خراب شدن واشرها و درزگیرها و شیلنگ های فرسوده تاثیر منفی بر کیفیت شیر و افزایش نرخ ابتلا به ورم پستان جدید می شود. در ضمن این موارد می تواند برروی رفتار گاو در سالن شیردوش و یا جایگاه تاثیر گذاشته و به بافت سرپستانک آسیب وارد کند.
5-    روال عادی شیردوشی: شیر را می توان به صورت خوب و یا بد با یک روال دوشش معمول بدست آورد. با روال دوشش آرام و ثابت در هر مرحله از شیردوشی و بوسیله هر یک از کارکنان شما می توانید تولید شیر خود را به میزان 5 درصد افزایش دهید در حالی که موجب کاهش در واحد زمانی نیز شوید. برای هر دقیقه ای که دستگاه شیر دوش به پستان متصل است، حداقل باید 6.5 پوند شیر در 3 بار دوشش بدست آید. برای 25 پوند اول تولید، نیاز به زمانی بیش از 4 دقیقه نیست ولی برای هر 10 پوند تولید اضافی بعدی به زمانی کمتر از 30 ثانیه نیاز است.
هیچ مورد جادویی برای تولید شیر با کیفیت وجود ندارد. این موارد کوچک ذکر شده نیز نیاز به سرمایه گذاری بزرگی ندارد ولی موجب بهبود در کیفیت شیر می شود.به یاد داشته باشیم که همیشه بهترین چیزها را برای گاوهای خود فراهم کنید تا آنها نیز بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

  • تعداد بازدید: 1628

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود