تغذیه آغوز یا مخلوط 1-1 از آغوز و شیر برای سه روز بعد از تولد افزایش گسترش روده کوچک را می دهد

تغذیه آغوز یا ترکیبی از آغوز و شیر در سه روز اول تولد بر GLP-2 و IGF-1 و بافت شناسی روده کوچک گوساله ها تاثیر می کند

این مطالعه بررسی می­‌کند که چگونه تغذیه آغوز یا ترکیبی از آغوز و شیر در سه روز اول تولد بر GLP-2 و IGF-1 و بافت شناسی روده کوچک گوساله­‌ها تاثیر می­‌کند.گوساله­‌های نر هلشتاین (24 عدد) در دو ساعت اول بعد از زایش آغوز خوردند و به طور تصادفی تقسیم شدند به اینکه هر 12 ساعت و از ساعت 12 تا 72 بعد از تولد، آغوز (COL)، شیر کامل (WM)، یا نسبت 1:1 شیر و آغوز(MIX) دریافت کنند.

* یک سوند برای نمونه گیری از خون بطور دائم در طول آزمایش، یک ساعت بعد از تولد گوساله­‌ها نصب شد.

نمونه­‌ها در 1، 2، 3، 6، 9، 11، و 12 ساعت بعد از تولد جمع آوری شدند. بعد از تغذیه ساعت 12، نمونه­‌های خون هر نیم ساعت تا 16 ساعت و سپس هر یک ساعت از 16 تا 24 ساعت جمع شدند.

یک نمونه خون در ساعت 27 گرفته شد، سپس هر 6 ساعت از 30 تا 60 ساعت نمونه خون گرفته شد. مجدد، هر نیم ساعت از ساعت 60 تا 64، سپس در 65 و 66 ساعت خون گرفته شد، که بعد از ان فاصله­‌های 2 ساعته برای 72 ساعت استفاده شد.

* غلظت GLP-2 پلاسما (در همه زمان­‌ها) وIGF-1 سرم (در زمان­‌های 1، 6، 12، 18، 36، 48، و 72 ساعت) آنالیز شدند.

بافت­‌های دئودنال، ژئوژنال، و ایلئال برای بررسی بافت شناسی و تکثیر سلولی در 75 ساعت بعد از تولد جمع شد.

تغذیه آغوز نسبت به شیر کامل، غلظت GLP-2 پلاسما را به میزان 60% برای دو ساعت و به میزان 49/4% برای 4 ساعت بعد از وعده ساعت 60 افزایش داد.

فضای زیر نمودار IGF-1 (از 12 تا 72 ساعت) 27 درصد برای گوساله‌­های مصرف کننده آغوز نسبت به شیر کامل بزرگ­تر بود اما در غیر این زمان­‌ها تفاوتی نداشت.

تکثیر سلول‌­های ایلئوم در گوساله­‌های مصرف کننده تیمار مخلوط نسبت به شیر کامل بیشتر بود، درحالیکه تکثیر سلول‌­های ایلئال و ابتدای ژئوژنوم بین تیمارها تفاوتی نداشت.

ارتفاع پرزها 1/8 و 1/5 برابر در ابتدا و انتهای ژئوژنوم افزایش یافت (گوساله­‌های مصرف کننده آغوز و تیمار مخلوط در مقابل تیمار شیر کامل)، در حالیکه ارتفاع پرزهای روده کوچک و بزرگ در تیمار مخلوط نسبت به تیمار شیر کامل 1/5 و 1/4 برابر افزایش یافت.

سطح مقطع دستگاه گوارش برای گوساله­‌های مصرف کننده شیر کامل به میزان 60 و 58% (در ابتدای ژئوژنوم) و 38 و 52% (در ایلئوم) نسبت به گروه مصرف کننده تیمارهای آغوز و مخلوط کاهش یافت و در قسمت انتهایی ژئوژنوم نسبت به تیمار مخلوط 54 درصد کمتر بود.

بطور کلی، تغذیه طولانی آغوز در مقایسه با تغذیه شیر کامل غلظت GLP-2 پلاسما و IGF-1 سرم را افزایش می‌­دهد.

اگرچه تغذیه آغوز و تیمار مخلوط بلوغ روده کوچک را بطور مشابهی افزایش داد، بنابراین تغذیه گوساله­‌ها با شیر انتقال برای تحریک گسترش روده می­‌تواند یک روش مفید برای گاودارها باشد.

انتظار می‌رود که تغذیه آغوز برای سه روز متوالی بعد از تولد بیشتر از تغذیه با تیمار مخلوط یا شیر کامل برای بلوغ روده مفید باشد.

نتایج این مطالعه نشان داد که تغذیه آغوز نسبت به تغذیه مخلوط آغوز و شیر سودمندتر است، اگرچه هر دو تیمار نسبت به شیر کامل گسترش روده کوچک را بهبود می­‌بخشد.

علاوه بر این، فرض شد که تغییر غلظتIGF-1 سرم وGLP-2 پلاسما بیان کننده گسترش روده توسط تیمارها است اما احتمالا با کل انرژی و مواد مغذی دریافتی مرتبط است.

کاهش موقتی غلظتIGF-1  و  GLP-2نگران کننده است و پیشنهاد می­‌کند که با روش‌­های رایج حال حاضر در گاوداری های صنعتی، گوساله­‌های شیرخوار ممکن است میزان کافی مواد مغذی دریافت نکنند.

ضروری است تا احتیاجات مواد مغذی قابل متابولیسم گوساله­‌های شیرخوار نسبت به آنچه که در اختیار آنها قرار می‌گیرد مشخص شود.

این مطالعه به گاودارها روش­‌های مفیدی از تغذیه گوساله‌­های تازه متولد شده از شیر دوره انتقال یا رقیق کردن آغوز با شیر یا جایگزین شیر (بعد از تغذیه اولیه با آغوز) برای تحریک گسترش روده و عملکرد آن را پیشنهاد می­‌دهد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1474

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود