ایجاد شکمبه سالم برای گوساله ها

همه گوساله ها جمعیت میکروبی درون بدن خود دارند، که از زمان تولد شروع به گسترش می کند که منجر به سلامت گوساله ها

همه گوساله­‌ها جمعیت میکروبی درون بدن خود دارند، که از زمان تولد شروع به گسترش می­‌کند که منجر به سلامت گوساله­ ها و در نهایت تولید بهتر در زندگی آینده می‌شود. میکروبیوم(microbiome) توده ژنتیکی از میکروارگانیسم­ ها در محیطی خاص است.

میکروبیوتا (microbiota)موجودات زنده میکروسکوپی فعالی هستند که در محیطی خاص مانند دستگاه گوارش وجود دارند. عواملی که بر گسترش توده میکروبی درگوساله­ های جوان تاثیر می­گذارند عبارتند از: توده میکروبی مادر، محیطی که گوساله در آن متولد شده است، مصرف آغوز، نوع خوراک مصرفی گوساله، مواجهه اولیه با عوامل بیماری­ زا، و استفاده از آنتی بیوتیک­‌ها.

تجمع باکتری­ ها در کل دستگاه گوارش از جمله شکمبه خیلی سریع اتفاق می­‌افتد. اگرچه میکروفلور شکمبه خیلی سریع توسعه می‌­یابد،اما همانطور که دام بالغ می ­شود میکروبیوم شکمبه تغییرات معنی ­داری می کند و محیط شکمبه شبیه دام بالغ می ­شود.

گسترش سریع شکمبه:

این خیلی مهم است که یک توده میکروبی طبیعی و فعال هرچه سریع­تر در سیستم روده ای فعال شود برای محافظت گوساله ­ها در مقابل اسهال‌های اولیه زندگی. تقریبا سه هفته طول می‌­کشد تا لایه موکوسی سطح روده خوب گسترش یابد و سایر موارد مربوط به آن کاملا فعال شوند. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا اکثر اسهال­ ها در اوایل زندگی گوساله­ ها اتفاق می‌­افتد. بهبود شرایط مدیریتی در مراحل اولیه زندگی مهم است، به منظور کاهش مواجهه گوساله­ های تازه متولد شده به عوامل بیماری­ زای دستگاه گوارش در زمانی که آنها خیلی به این بیماری­‌ها حساس هستند.

تغذیه آغوز تمیز و با کیفیت هرچه سریعتر بعد از تولد، تاثیر معنی ­داری در بهبود تجمع باکتری­‌های روده کوچک در 12 ساعت اول زندگی دارد. اگر تغذیه آغوز با تاخیر و در 6 تا 12ساعت بعد از تولد انجام شود، توانایی تجمع باکتری ­ها بطور معنی­ داری کاهش می‌یابد.

دو عامل خیلی مهم دیگر در تثبیت سریع جمعیت میکروبی طبیعی عبارتند از:

میزان باکتری­‌های شیر مصرفی گوساله

همچنین مصرف آنتی بیوتیک ­ها چه در شیر یا به صورت تزریقی

پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک ­ها:

به خوبی مشخص شده است که تغذیه شیر بیمارستانی پاستور نشده تاثیر منفی بر سلامتی و شیوع بیماری­‌ها در گوساله دارد. این شیر حاوی تعداد زیادی از عوامل بیماری­ زا است، زیرا بخش زیادی از شیرهای بیمارستانی از گاوهایی می­اید که مبتلا به ورم پستان حاد هستند. این عوامل بیماری‌زا بر سلامت گوساله­‌ها و همچنین بر جمعیت میکروبی گوساله­‌ها تاثیر مهمی دارند.

تنش، تغییر خوراک مصرفی، چالش­ های باکتریایی، آنتی بیوتیک­‌ها و غیره باعث تغییر و یا کاهش جمعیت طبیعی میکروبی دستگاه گوارش می‌شود. احتمالا بیشترین عامل تاثیرگذار استفاده از آنتی بیوتیک است، بخصوص مصرف آنتی بیوتیک از طریق دهان. بعضی از گاودارها فکر می‌کنند که جمعیت میکروبی با آنتی بیوتیک­‌ها مقاوم هستند و فقط عوامل بیماری­ زا هستند که توسط مصرف آنتی بیوتیک­‌ها از بین می­‌روند.

 ولیکن، این موضوع خیلی اشتباه است. تغذیه شیر بیمارستانی که حاوی آنتی بیوتیک­‌ها هستند بطور قطعی بر جمعیت میکروبی گوساله­‌ها هم قبل و هم بعد از شیرگیری تاثیر منفی دارد. پاستور کردن بر خنثی کردن آنتی بیوتیک­‌ها تاثیری ندارد، بنابراین توصیه می‌شود که از تغذیه شیر بیمارستانی که حاوی آنتی بیوتیک است خودداری کنید.

یک روش معمول دیگر در مزارع استفاده از آنتی بیوتیک سیستمی برای درمان گوساله­‌های مبتلا به اسهال است. عمده عوامل بیماری‌زا که باعث اسهال در دو هفته اول زندگی می­‌شوند ویروس‌­ها و پروتوزواها هستند، که به آنتی بیوتیک واکنش نشان نمی­‌دهند. تنها استثنا در این زمینه مواقعی است که گوساله­‌ها تب می‌کنند، که احتمالا به علت بیماری­ های تنفسی درحال گسترش است، و یا به علت وجود اشرشیاکلی است. اگر اسهال بین روزهای 7-14 زندگی رخ بدهد، در بیشتر موارد احتیاجی به درمان با آنتی بیوتیک ندارد.

جمعیت میکروبی گوساله­‌های جوان کاملا از گاوهای بالغ متفاوت است و دائما در حال تغییر است که بستگی به عوامل زیادی دارد. یک بخشی از برنامه موفق مدیریتی و تغذیه ای برای گوساله­‌های جوان تهیه شرایط محیطی و برنامه تغذیه‌ای است که تاثیر منفی بر نگهداری جمعیت میکروبی طبیعی دستگاه گوارش را حداقل کند.

تغذیه با ثبات و حداقل کردن مصرف و مواجهه با آنتی بیوتیک، مگر در شرایط ضروری برای بیماری ­های باکتریایی، عوامل مهمی در تثبیت و نگهداری جمعیت میکروبی سالم هستند، که می‌­تواند سلامت و رشدگوساله­ ها و نیز تولید آینده آنها را حداکثر کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1832

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود